Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danne142
Tjena!, Bytte tänddelar på volvon idag då fördelarlocket var sprucket, bilen går kanon men har fortfarande problem med tomgången när den är kall!, så fort det börjar vicka i tempmätaren går den fint på tomgång (lite högt då jag ställt upp den för att kunna ha den på tomgång kall), Men kall så ligger den på kanske 400rpm och iom att kopplingen är kass och ligger och slirar så släpper man då pedalen så blir det för tungt och den dör :P, Vart ska man börja leta fel för låg tomgång på kall motor eftersom man ställer tomgången på varm :)
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Ok tänkte i fall de va nån kallstart som strula så den får för dåligt med soppa medan den är kall men då borde den nästan va lite svårartad kall med tycker ja
Användarvisningsbild
av lennarte
E-motorerna med K-Jetronic är väldigt känsliga för tjuvluft. När motorn är kall ska en del luft gå genom tillsatsluftsliden (om jag minns rätt) får den då för mycket luft i förhållande till bränsle så blir det lägre/ingen tomgång. Skickar ett felsökningsschema för K-Jetronic.
CIStroubleshooting.jpg
Felsökningsschema K-Jetronic
CIStroubleshooting.jpg (178.86 KiB) Visad 649 gånger
Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är lite klurigt att få en K-jet att gå bra varm som kall när den börjar bli till åren. Jag ställde min gamla 240 så den nästan dog kall så gick den lite snabbt varm. Har du koll på co?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Och fördelaren står rätt inställd?. o vacum klockan funkar tror du har en sån om ja inte minns fel.
av danne142
frasse4 skrev:Det är lite klurigt att få en K-jet att gå bra varm som kall när den börjar bli till åren. Jag ställde min gamla 240 så den nästan dog kall så gick den lite snabbt varm. Har du koll på co?
Ingen koll på co eller så :P
av danne142
gubbstrutt skrev:Och fördelaren står rätt inställd?. o vacum klockan funkar tror du har en sån om ja inte minns fel.

De tror jag väll?, den går ju klockrent annars, även kall så är den ju direkt på gasen så ingen misständning eller nått, inte en aning första bilen med den motorn ja har så ingen koll alls
av Amarace
Det är tillsatsluftsliden som inte öppnar som den ska, kärvar el är trasig.
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]