Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kjellberg94
Tjena,
Har en -88 med en b230f som inte vill hålla uppe varvet när den startas varm.
Startar lätt o går prima när den e kall. O startar lika lätt när den e varm men då orkar den inte gå på tomgången . Så brukar få sitta o gasa upp den ett tag innan den orkar själv. O behöver bara göra de när den e varm!
Nån som vet va som kan va fel?

Tack o bock!
Användarvisningsbild
av Snusebuse
Har ett liknande problem med min 240 just nu, dock är det B230K förgasarmotor. Har felsökt och längre trott att det var någon vakumslang eller ånglås men det verkar luta mot elsidan och jag misstänker nu starkt tändspolen. Min tändspole blir inte varm så jag uteslöt det problemet tidigt men har nu kommit tillbaka då den inte ger någon gnista när motorn är varm, och så fort man ser en gnista vid startförsök så tänder den och går igång, ibland lite oroligt så man måste gasa igång den lite extra. Verkar variera beroende på generatorspänning då den börjar misstända och dör till slut om man lämnar den på tomgång för länge, men vid belastning skulle man aldrig märka att det är något fel.

Enda tipset jag kan ge är att se om din tändspole blir varm efter du kört lite grann, är den het så är den trasig, den ska inte bli mer än ljummen vanligtvis. Men som sagt, min blir inte het och det verkar vara fel på den ändå så se om du kan få tag i en annan tändspole att prova med.

Är nybörjare själv så reserverar rätten att ha fel, finns givetvis massa annat som kan ge dessa symptom.
Okey får försöka komma ihåg de!
Prövade dra ur luftmassemätaren o då startade den jättelätt o höll igång själv. Så bytte den o tror de gjorde liiite skillnad men e fortfarande rätt dum :/
Användarvisningsbild
av lennarte
Du skriver att det är en -88. Det finns 2 modeller av B230F just år 1988 p.g.a nya avgasregler. Bilar tillverkade efter semestern är egentligen -89 års modell, men såldes som årsmodell -88B fram till årsskiftet. Har du en sådan så kan du ta ut felkoder på bränsle och tändsystemet och få vägledning om vad för fel det kan vara. -88A har en äldre version av tänd och bränslesystem och saknar den funktionen. Om den har svårt med tomgången kan det ha att göra med igensatt vevhusventilation, krävande tomgångsmotor, smutsigt eller feljusterat spjällhus. Att det hjälpte med att koppla loss LMM-en kan ha att göra med att -88B har ett för programmerat "nödprogram" i bränsle boxen som gör att du kan köra vidare även om LMM-en eller någon annan "vital" del skulle "falera". På senare modeller tänds då "motorstyrninglampan" eller oftare kallad Lambda lampan, men inte på -88B. I alla fall inte på min, där är inte den inkopplad.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=35617

Mvh
Lennart
av Kjellberg94
Lennart: Du skrev att den gick o köra utan lmm. De kan ja inte på min. Den går på tomgång när den dras ut, men så fort ja försöker gasa vill den dö.
Men får kolla upp de andra som du skrev
Trasig taklucka

Jag skulle låta det vara och satsa pengarna […]

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]