Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SamL
På sistone har hastighetsmätaren börjat ha sig. Ibland funkar den, ibland ligger den i botten. Imorse när jag parkerade om bilen var det inget liv i den alls.

Årsmodell är 1983, så jag antar att det är en wiredriven mätare vi snackar om då? Hur jobbigt på en skala är detta att åtgärda? Måste man skruva ut växellådan? Har väldigt lite mekerfarenhet sen tidigare. Och var ska man börja kolla?

Tack på förhand.
Ett typiskt symptom på att hasitghetsmätarvajern är på väg att gå av, är att mätarnålen börjar svaja upp och ner. Det blir värre och värre och till slut går den av. Det kan visserligen variera lite i beskrivningarna, men börja med att kolla upp detta.
På växellådan sitter den iskruvad utifrån på växellådan och är inte alls svår att ta bort. Den sitter i bakkanten på växellådan. Högst troligt klarar man det med enbart handkraft. Men håll en polygrip i fickan om det skulle behövas. Samma sak i andra ändan uppe vid instrumentpanelen. Jag har inga detaljerfarenheter i minnet, men det är samma infästning där också. Och jag antar att du kan lossa den utan att lyfta ur instrumentpanelen.

Om du nu mot förmodan (?) skulle ha elektrisk hastighetsmätare så gäller helt andra direktiv. Då sitter givaren i bakaxeln och därifrån går det elkablar till instrumentpanelen.
Har för mig att det är någon form av "trycka på" eller bajonett fäste. Det är inte samma som dom äldre där vajern går in från sidan. Där ar det gängad mutter både uppe och nere. På min första Opel Rekord -59-a där är samma typ av mätare som äldre Volvo (liggande rulle), där började mätaren bete sig konstigt och vajern gick av. Köpte ny vajer och satte i, den gick av utan att mätaren rört sig en millimeter. Ett lager till "rullen" hade skurit..... Beg. mätare och ytterligare en ny vajer så funkade det igen.

mvh
Lennart
Vajern är relativt enkel att byta, bara man ser till att komma ihåg hur den gamla satt så är det inga problem att byta. Ta gärna bilder om du är osäker.
Vajern sitter skruvad i växellådan på höger sida, bajonettfäste på hastighetsmätaren och sen har den ett par fästpunkter mot torpedplåten på väg ner mot lådan.
Värt att veta är att det är olika längd på vajern beroende på vilken typ av växellåda man har.
Det går dock att reglera längden något ifall man nonchalerar fästpunkterna på torpedplåten.
Vad ditt fel beror på kan jag inte svara på. Kan däremot tipsa om en bekants felsökning av hastighetsmätaren på en 1981 års 240 där han lossade vajern från växellådan och drev den med en skruvdragare. Mätaren gav utslag som den skulle = felet låg i växellådan. Tror det var något litet kugghjul som pajat till drivningen av vajern.

Testa lossa mattan ovanför pedalstället och känna dig fram till mätarhuset ifall du har vajerdriven eller elektronisk mätare.
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]