Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Voyce
Jag köpte mig en 240 -93 igår som stått bortglömd i en carport i 5 år. Bilen startar inte. Har gnista och bränsle fram.
Tänkte först på vevaxellägesgivaren men när jag läste här på forumet stod det att om den var defekt fick jag inte fram gnista?
Stämmer detta och vad kan det annars tänkas vara?
Användarvisningsbild
av Frrla
Dåligt bränsle?
Öppnar spridarna så stiften blir blöta?

Viktigt är att alla kontakter är fri från ärg. Men sånt har du väll kollat?
Vet du att du får rätt styrka på just de stift som sitter i? Inte så ovanligt att stiften dör om man chockar motorn med kast bränsle.
En vanlig sak är säkringen vid batteriet i en vit plint. Den ärjar lätt men då får man inget bränsle tror jag.

Annars försök få fram felkoder ifall datorn hinner i startförsök bara? Minns inte hur de var med det eller om motorn var tvungen att starta.
av Voyce
Stiften blir rejält blöta så bör inte vara det. Har blandat ut med nytt bränsle för säkerhets skull. Om den säkringen du talar om är trasig skulle man verkligen få gnista då?

Får fin gnista på stiften och de ser fina ut, dock en aning blöta ☺
Användarvisningsbild
av Frrla
Ja vet inte. Tror den bara är till bränsle.

Prova med startas om den går på det då? För att utesluta tändningen. Men systemet kan ju endå kompensera med annan gradinställning om något är fel. Men prova om den startar på det först
Användarvisningsbild
av lennarte
5 år gammal 95 oktan blyfri bensin ska den inte starta på. Dagens bränsle "fallerar" fort, så prova så här. Montera nya tändstift (dom som sitter där var säkert inte nya när bilen ställdes av), Pumpa i lite motorolja med en oljekanna i tändstifthålen. Plocka av kontaktstyckena till spridarna. Lossa den smala vakuumslangen mellan BTR-en och insugningsröret och spruta i startgas i slangen mot insuget. Sätt inte tillbaka slangen i BTR-en. Om BTR-en är trasig, då kommer det bensin från det hålet. Nu ska motorn starta på startgasen om gnistan är Ok. När den väl har gått igång kan man kanske köra den på utspädd gammal bensin, men jag rekommenderar att du byter ut bensinen för att förhindra andra problem (där är säkert vatten i tanken också)

Mvh
Lennart
av Voyce
Jag har provat att göra som du skrev lennarte men ingen förändring.
Kan tillägga att den smäller svagt från avgassystemet emellanåt när man vrider på nyckeln.
Gällande vevaxellägesgivaren, stämmer det att man varken får gnista eller soppa om denna är kass? Har mätt upp den till ca 165ohm och vad jag kunnat utläsa här på forumet så är det normalt - vid kall motor.
Lite vidare information: bilen är körd dit den stod när jag köpte den. Sedan är den startad någon gång per år utan problem. Men vid start försök för ett år sedan gick det plötsligt inte.
Behöver tips på vidare felsökning nu ☺
Användarvisningsbild
av lennarte
Voyce skrev:Kan tillägga att den smäller svagt från avgassystemet emellanåt när man vrider på nyckeln.
Eftersom det "smäller svagt" från avgasröret är det ju "liv i den" i alla fall. Kamrem som "kuggat", skiftade/dåliga tändkablar, dåligt fördelarlock??? Om du suger i den lilla vakuumslangen från BTR-en, så ska den vara helt tät. Känns det bensinsmak, är den kass. Det kan (av ålder) torka ut membranet så det börja läcka om det står torrt långa perioder, då "läcker" det bensin direkt in i insuget och motorn bir ordentligt "sur". Hade du den slangen borta när du försökte starta sen med startgas?. Du kan även "skruva bort vevaxelgivaren och kolla på den så att den är "ren och fin". Det den ärga och bli "mögigt" på den så signalen störs, även om den är hel.
Voyce skrev:Gällande vevaxellägesgivaren, stämmer det att man varken får gnista eller soppa om denna är kass
Vevaxelgivaren ger en signal till styrboxen för insprutningen att motorn "går runt". Då jordas bränslerelät av boxen och det går även ström till LMM och signal till tändboxen (260 på schemana)
insprutning LH2,4.gif
Insprutning LH2,4 740
insprutning LH2,4.gif (128.76 KiB) Visad 600 gånger
Täntdsystem B230F.gif
Tändsystem EZ116K
Täntdsystem B230F.gif (159.28 KiB) Visad 600 gånger
.
Kolla även alla kopplingsplintar och jordpunkter, framför allt jordpunkterna. Dom kan ha ärgat med åren, det är bokstäverna på schemana. Nu är detta från en 740, men tänd och bränslesystem är samma, men "komponentplaceringen är inte densamma.

Mvh
Lennart
av Voyce
Har nu haft väck vevaxelgivaren. Den var ren och fin. Mätte upp den igen mer noga. 171 ohm. Så där är troligen inte problemet. Fördelarlock, rotor och stift är bytta utan förändring. Har sökt efter jordpunkter men alla jag hittar ser "rena" ut.
Har sugit på slangen från Btr:en men kan inte känna någon direkt bensinsmak.
Finns inte heller felkoder lagrade. Om t.ex Kamremmen kuggat över, borde jag inte få fram det med felkoderna då?
Användarvisningsbild
av lennarte
Voyce skrev:Finns inte heller felkoder lagrade. Om t.ex Kamremmen kuggat över, borde jag inte få fram det med felkoderna då?
Det finns ingen givare för kamaxelläget på dessa motorer, kom väl först på aluminiummotrerna. Det blir heller inga felkoder på "tänddelar", så som fördelarlock, och sådant och framför allt måste man köra med bilen för att få fram felkoder. I och med den har stått så länge så finns det massor med kontaktstift son det kan ärga och bli dålig kontakt i, men i och med att det "hörs" något i avgasröret finns det ju "liv i den". Kolla så att kamaxeln går runt och står rätt först, det är inte ovanligt att remmen "går av" vid startförsök. Är man van vid motorer hör man direkt om remmen ar av eller har "hoppat" några kuggar, men det kan vara svårare får en "lekman". Har du hört skillnaden en gång så kommer man ihåg det.

Mvh
Lennart
av Voyce
Menar du att det är troligt att ett kontaktstift/kabelanslutning kan få den att bete sig såhär?
Jag har endast tagit bort övre kåpan till Kamremmen för att se så den sitter på plats. Har dock inte kontrollerat om remmen hoppat några kuggar(måste jag bort med remhjulen längst ner för att kontrollera eller finns det märkning på remhjul och nedre kåpan?)

Tycker att den låter helt normalt när man vrider runt, förutom de små puffarna i avgassystemet. Har hört motorer med brusten rem dra runt och det låter liksom "ihåligt". Dock är jag osäker på hur det hörs om remmen hoppat ett par kuggar.
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]