Voyce skrev:Kan tillägga att den smäller svagt från avgassystemet emellanåt när man vrider på nyckeln.
Eftersom det "smäller svagt" från avgasröret är det ju "liv i den" i alla fall. Kamrem som "kuggat", skiftade/dåliga tändkablar, dåligt fördelarlock??? Om du suger i den lilla vakuumslangen från BTR-en, så ska den vara helt tät. Känns det bensinsmak, är den kass. Det kan (av ålder) torka ut membranet så det börja läcka om det står torrt långa perioder, då "läcker" det bensin direkt in i insuget och motorn bir ordentligt "sur". Hade du den slangen borta när du försökte starta sen med startgas?. Du kan även "skruva bort vevaxelgivaren och kolla på den så att den är "ren och fin". Det den ärga och bli "mögigt" på den så signalen störs, även om den är hel.
Voyce skrev:Gällande vevaxellägesgivaren, stämmer det att man varken får gnista eller soppa om denna är kass
Vevaxelgivaren ger en signal till styrboxen för insprutningen att motorn "går runt". Då jordas bränslerelät av boxen och det går även ström till LMM och signal till tändboxen (260 på schemana)
Insprutning LH2,4 740 insprutning LH2,4.gif (128.76 KiB) Visad 600 gånger
Tändsystem EZ116K Täntdsystem B230F.gif (159.28 KiB) Visad 600 gånger
.
Kolla även alla kopplingsplintar och jordpunkter, framför allt jordpunkterna. Dom kan ha ärgat med åren, det är bokstäverna på schemana. Nu är detta från en 740, men tänd och bränslesystem är samma, men "komponentplaceringen är inte densamma.
Mvh
Lennart