Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

köpte en -78 för ett par veckor sen och kardanet satt fel i splinsen, så jag satte det i rätt läge igen, och nu låter det som ett ringande ljud under bilen när man kör. börjar ungefär när man kommer upp i 20 km/h och låter hela tiden man kör.
man kan inte göra någon förändring i ljudet oavsett hur man gör bakom ratten om man inte minskar eller ökar i hastighet.

Min direkta misstanke är stödlagret, men har aldrig någonsin hört talas om att ett stödlager kan låta sådär.

Någon som känner igen detta?

Låter dåligt. men de ger kanske något mer än ett taffligt försök att beskriva ljudet.. Kör här i 80km/h
Fick nita för ett rådjur imorse och upptäckte att då jag bromsar hårt försvinner ljudet. Alltså väldigt hårt då. Kom på att i samma veva jag hade ner kardanet osv. Bytte bromsskivor fram till bättre begagnade. (som inte är skeva) Vad kan jag möjligen missat? Skölden tar inte emot.
Är du helt 100 på att skölden går fritt runtom? För annars kan jag tycka det låter som just som om en sådan ligger emot.
När du då bromsar kraftigt kan det flytta skivan något i sidled om kolvarna i oket inte rör sig lika mycket på båda sidor och ljudet försvinner således.
Frrla skrev:efter mycket om å men så var det plåten som skyddar stödlagret. va där och smörjde för att få ändring på ljudet ifall det skulle vara den, men ingen skillnad.

men efter silikonspray så vart den tyst..... :evil:
Hur ska plåten kunna skapa detta oljud!?
Har du fått fjädern rätt, så det inte är den som går emot kardanen?
stödlagergummit är bytt å de sitter som det ska. men det sitter en plåtbit/bricka framför på kardanet som ska "skydda" lagret mot smuts (antagligen). och den "brickan" är lös. så den låg och skramlade. hade vart där innan med tejp och smörja för att få den och sitta hårt så den inte skulle glappa och förhoppningsvis låta annorlunda om det nu var den.

Hissade upp bilen och ställde den på pallbockar. i med 2:an och körde hjulen i luften. kröp under och sprutade utan skillnad. men hade dit silikonsprayen på ren chans igår och nu är den tyst.... :/
Trasig taklucka

Jag skulle låta det vara och satsa pengarna […]

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]