Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jugglan
#1002661
Hej.

Motorn sitter i en båt.
För två år sedan bytte jag motor då vevlager helt gav upp.
B230e billmotor monterades och tändfördelare från gamla motorn flyttades över, enligt märkningen på tändfördelaren kommer den från b23a

Förra säsongen gick motorn bra även om båten inte användes värst mycket. Motorn fick då kylning med sjövatten och gick alltid kallt.
I våras kopplade jag in en värmeväxlare för att få en sluten krets till motorns kylning och lättare justering av motortemperatur.

Nu blir motorn varm och allt är frid och fröjd....

..I Wish. Motorn startar och går jätte bra så länge den är kall. Men när man kört ett tag och går ner på lågt varv eller tomgång börjar motorn misstända.
Jag är känner mig säker på att det är tändningen eftersom jag ser missarna med stroblampan. Första gången jag upptäckte detta missade tändningen endast på 4:an, andra gånger har det varit någon av de andra cylindrarna.

Så jag bytte rotor fördelarlock och tändstift. Samma symtom kvarstod.
Så jag bytte tändkablarna. Samma symtom kvarstod.
Jag bytte tändspole och kondensator, samma problem kvarstår,
Jag bytte till tändspole med förkopplingsmotstånnd samt drog fram fräscha kablar till spolen, samma problem kvarstår,
Jag bytte tillsist brytarspetsar , samma problem kvarstår.

Det känns som jag har bytt alla delar i detta relativt enkla tändsystem och jag sliter mitt hår då jag inte fattar vad som kan vara fel.

Brytarspetsar ställda till 0,4mm och tändning ca12 grader

När den gått riktigt pissigt har jag bytt till nån av de gamla tändspolarna och upplevt en klar men tillfällig förbättring.
Utan motståndet tycker jag spolen blir onormalt varm(går knappt att ta på)

Så vad är det jag missar?? ... Mer än att jag inte kunnat åka båt i sommar.

Tacksam för förslag då jag har slut på idéer.
#1002877
kan det vara så enkelt att du sotat motorn när den gått kall? då får man ingen kontrollerad tändning (glödtändning, onormal temperatur för stiften att jobba i, mm). hur är bränslet? gammalt?

hur ser stiften ut när den går kasst? är du säker att det är rätt typ av stift du satt i?
Tändningen ska väll stå 8 grader med pluggat vaccum? annars när dom går "normalt" brukar väll den dra iväg själv till ~17 grader pga vaccum och varv...?

är fuggen ok?
#1003113
Hej frlla och tack för dina tankar.

Med sotar menar du för mycket soppa?
Jag har mixtrat endel med bränsletrycksventilen för att få mer eller mindre soppa. Jag tycker inte det har gjort varken av eller till för symtomen.

Kanske är du nått på spåren med stiften. Jag har köpt stift till en b230e men har ett tändsystem från en b23a.
Jag ska kolla upp om det skiljer. Borde väl inte vara nån jätte skillnad?

Vad jag kan utläsa ur verkstadsmanualen ställer man tändningen med slangen till vakumklockan utdragen och ca 12 grader på tomgång.
Vakumklockan tycks funka då träningen flyttas vid gaspådrag.

Förgasare har jag ingen. Det är det skallade mekaniska insprutet. K-jet tronic

Med vänlig hälsning, jakob
#1003116
ser att jag fumlade lite i mitt skrivande och tänkte lite fel.

om motorn går bra kall men blir tjurig varm och tändningen spökar trots att den står rätt kan du ha mycket sot i frörbränningsrummet, det var det jag ville få fram (eftersom du kört med motorn långt under driftstemp). är det mycket sot kan tex inte stiften jobba optimalt, pga värmeutveckling och eventuellt för hög/ojämn komp.
Kör man motorn kall sätter sig även vevhusventilationen igen sig mycket snabbare + att den gör inte sitt jobb. Kontrollera den!

en annan kritisk sak i k-jet systemet som kan strula är styrtrycksventilen som ofta brukar fungera i ett läge när dom lägger av. kall eller varm. jag brukar peta på tallriken när motorn går för att höra om den går bättre eller sämre om man lyfter eller trycker ner den under belastning.

Förutsätter att du kollat så den även löper fritt hela vägen och går lätt när motorn nu är varm eftersom den krånglar just då.

MEN. i första hans skulle jag försöka justera CO- skruven och se om det blir bättre eller sämre.

Gällande stiften så är de inte samma på a och e motorer. de kan fungera men det skiljer eftersom e motorn är direktinsprutad och har mycket högre kompression. och då är det även viktigare med högre oktantal på bränslet.

Lite motorhistoria gällande blyersättning vart ju för att motorerna var väldigt svaga i början på 1900 talet. höjde man kompet började dom spika och glödtända. bränslet antändes okontrollerat. bly gjorde bränslet mer svårantändligt och man kunde höja kompet i motorn, kontrollerad tändning, och då fick man mer kraft.
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]