- ons 09 sep 2015, 21:09
Hej.
Motorn sitter i en båt.
För två år sedan bytte jag motor då vevlager helt gav upp.
B230e billmotor monterades och tändfördelare från gamla motorn flyttades över, enligt märkningen på tändfördelaren kommer den från b23a
Förra säsongen gick motorn bra även om båten inte användes värst mycket. Motorn fick då kylning med sjövatten och gick alltid kallt.
I våras kopplade jag in en värmeväxlare för att få en sluten krets till motorns kylning och lättare justering av motortemperatur.
Nu blir motorn varm och allt är frid och fröjd....
..I Wish. Motorn startar och går jätte bra så länge den är kall. Men när man kört ett tag och går ner på lågt varv eller tomgång börjar motorn misstända.
Jag är känner mig säker på att det är tändningen eftersom jag ser missarna med stroblampan. Första gången jag upptäckte detta missade tändningen endast på 4:an, andra gånger har det varit någon av de andra cylindrarna.
Så jag bytte rotor fördelarlock och tändstift. Samma symtom kvarstod.
Så jag bytte tändkablarna. Samma symtom kvarstod.
Jag bytte tändspole och kondensator, samma problem kvarstår,
Jag bytte till tändspole med förkopplingsmotstånnd samt drog fram fräscha kablar till spolen, samma problem kvarstår,
Jag bytte tillsist brytarspetsar , samma problem kvarstår.
Det känns som jag har bytt alla delar i detta relativt enkla tändsystem och jag sliter mitt hår då jag inte fattar vad som kan vara fel.
Brytarspetsar ställda till 0,4mm och tändning ca12 grader
När den gått riktigt pissigt har jag bytt till nån av de gamla tändspolarna och upplevt en klar men tillfällig förbättring.
Utan motståndet tycker jag spolen blir onormalt varm(går knappt att ta på)
Så vad är det jag missar?? ... Mer än att jag inte kunnat åka båt i sommar.
Tacksam för förslag då jag har slut på idéer.
Motorn sitter i en båt.
För två år sedan bytte jag motor då vevlager helt gav upp.
B230e billmotor monterades och tändfördelare från gamla motorn flyttades över, enligt märkningen på tändfördelaren kommer den från b23a
Förra säsongen gick motorn bra även om båten inte användes värst mycket. Motorn fick då kylning med sjövatten och gick alltid kallt.
I våras kopplade jag in en värmeväxlare för att få en sluten krets till motorns kylning och lättare justering av motortemperatur.
Nu blir motorn varm och allt är frid och fröjd....
..I Wish. Motorn startar och går jätte bra så länge den är kall. Men när man kört ett tag och går ner på lågt varv eller tomgång börjar motorn misstända.
Jag är känner mig säker på att det är tändningen eftersom jag ser missarna med stroblampan. Första gången jag upptäckte detta missade tändningen endast på 4:an, andra gånger har det varit någon av de andra cylindrarna.
Så jag bytte rotor fördelarlock och tändstift. Samma symtom kvarstod.
Så jag bytte tändkablarna. Samma symtom kvarstod.
Jag bytte tändspole och kondensator, samma problem kvarstår,
Jag bytte till tändspole med förkopplingsmotstånnd samt drog fram fräscha kablar till spolen, samma problem kvarstår,
Jag bytte tillsist brytarspetsar , samma problem kvarstår.
Det känns som jag har bytt alla delar i detta relativt enkla tändsystem och jag sliter mitt hår då jag inte fattar vad som kan vara fel.
Brytarspetsar ställda till 0,4mm och tändning ca12 grader
När den gått riktigt pissigt har jag bytt till nån av de gamla tändspolarna och upplevt en klar men tillfällig förbättring.
Utan motståndet tycker jag spolen blir onormalt varm(går knappt att ta på)
Så vad är det jag missar?? ... Mer än att jag inte kunnat åka båt i sommar.
Tacksam för förslag då jag har slut på idéer.