Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hallå hallå!

Imorse så accelererade jag ut på motorvägen med min 245a från 1991 och när jag hade kommit upp i typ 90km/H så slutade bilen svara på gasen, trodde först de va kamremsras så stängde direkt av motor (bara för att) och rullade ut i vägrenen. Gick ut å kollade ifall remmen hade gått av men den var hel, så då hoppade jag in igen och startade men den ville inte hålla varv så den dog. Provade än en gång men med lite gas och då gick den helt plötsligt problemfritt och låg på 850 varv på tomgången.

Så då gasade jag bara ut på vägen igen och det var inget mer än det.. Så är det nån som har nån aning om vad det är för fel? Jag har lite teorier med dåligt bränslefilter, bränslepumpsrelä, rost i tanken kanske eller tändfördelaren kanske
Om det skulle vara ett tändningsfel (???) så har du ju hela kedjan att gå från tändstift till tändkablar, fördelarlock, rotor och tändspolen. Alla tändningsdelar slits, men olika fort. Till detta kommer elektroniken i tändenheten.
Är det bränslebiten så är det väl naturligt att börja med filtret. Och sedan kolla upp om det kommer bränsle med rätt tryck etc. etc. Glöm inte att kolla "hela den avdelningen" med vacuumslangar till och från insugningsgrenröret. Även LMM'en kan spöka. Den kollar man med att koppla ifrån den. Går motorn dåligt då också så är LMM trasig. Motorn går i ett förinställt "nödläge" när man kopplar ur LMM. Du nämner själv bränslepumpar och skräp i tanken. Allt sådant måste kollas om man inte hittar någon annan förklaring. Men börja med det lätta först.
Kolla gärna mekaniken i gasreglaget. Det kan spöka. Jag har erfarenhet av det.
Min 245:a fick också såna där cp bryt rätt som de var. Hittade flera olika fel som också gjorde att den gick lite jämnare och bränsleeffektivare. Men knäppa sig någon gång ibland skulle den fortfarande hålla på med.

Bytte lamdasond efter jag mätte att den reglerade dåligt. Nu har den gått utan cp-problem sedan bytet i en månad. Förut la den av sådär kanske en gång varje dag.
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]