Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svahnström
Har en B21A motor som trilskas, när jag startar motorn så startar den direkt och går fint i kanske 10 sekunder och sedan dör den. När man försöker starta igen så är den helt livlös och tänder inte alls. Väntar man 5-10 minuter så kan man upprepa samma procedur igen med samma resultat. Motorn sitter i en gammal willys jeep kan tilläggas och jag har just lyft i den. Förgasaren är en SU som verkar redig och bränslepumpen är helt ny. Någon som kan hjälpa mig få fart på eländet? Mvh Victor
av Rådlös
Prova med startgas. Startar den på startgas men stannar efter några sekunder när gasen är slut så är det något fel på bränsletillförseln. Vet du till mer än 100% att bränslet fungerar och den ändå inte tänder på startgas så är det ett tändningsfel.

Har du kollat gnistan på stiften?
Om du tar bort luftslang från förgasaren kan du titta in i förgasarhålet. Då ser du om det skvätter bränsledroppar där. Men titta inte för nära om den av någon anledning skulle baktända.
av svahnström
Känns som det är något bränslerelaterat. Dock så sa någon att det kan vara tändspolen som kan spöka.. Är det samma tändspole till B20 och B21?
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du koll på brytarna, avstånd? Det kan vara så "tight" att dom inte öppnar alls när motorn blir varm. Ofta "glömmer" man dom "små enkla" detaljerna i dagens komplicerade tekniska värld.

Mvh
Lennart
Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]