Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Hoppas mina trådar inte drivit er till vansinne än :oops:
Mitt 940-vrak är bara dagar från att rasa fullkomligen vad det verkar som nu. Så det börjar bli lite bråda dagar att hitta något annat typ...
Någon annan 940/45:a är uteslutet. De bra kostar uppenbarligen 50-75 000 kr, och de pengarna har vi tyvärr inte. 440/60 verkar ha problem med rost. Men så tittade jag på 240/45 idag, och såg att det fanns sådana enda in på 90-talet :D
Så, finns det ABS och airbag (förare) i dem som är från 92-93? För de bra 240/45: orna verkar lyckligtvis inte kosta som bra 940/45: or...
Är det förresten bra bilar, om man hittar en som gått max 20 000 mil och haft typ en handfull ägare? :)
av Rådlös
"Är det förresten bra bilar?"

Tänk så här: 240 var Sveriges mest sålda bil under flera år. Det kan knappast ha varit någon tillfällighet. Eller? Den utvecklades under hela sin produktionstid så en sen årgång torde ju vara ett starkt kort. Den är liksom maximerad.

En fråga om 940'in: Vad har ni gjort med den av alla dom goda råd ni har fått här? Och vad är det största behovet just nu?
av volvo244gle
Bra bilar? Jajamen! :D Men jag är antagligen partisk med inte mindre än fyra stycken 240's på uppfarten, förutom ett par V70N och ett par bilar ur 700-serien. ;)

Men i ärlighetens namn; varför inte fixa till din 945:a istället för att lägga pengar på en ny bil med troligtvis nya överraskningar?
Man åker dessutom bra mycket skönare i en 940 även om 200-serien onekligen är charmig. :)

Men det är ju bara att se till att få provköra, och hittar du ett fint exemplar av senare årsmodell till bra pris så varför inte. Priserna börjar stiga, och vårdar du din 240 så är det bättre än pengar på banken!
På en -93:a bör du hitta både krockkudde (förarplats) och ABS. I övrigt så är det oftast snålt med utrustning, utöver centrallås.
Det betyder ingen varvräknare, inga elhissar, ingen AC o.s.v..
av Lillarapunzel
Rådlös skrev:"Är det förresten bra bilar?"

Tänk så här: 240 var Sveriges mest sålda bil under flera år. Det kan knappast ha varit någon tillfällighet. Eller? Den utvecklades under hela sin produktionstid så en sen årgång torde ju vara ett starkt kort. Den är liksom maximerad.

En fråga om 940'in: Vad har ni gjort med den av alla dom goda råd ni har fått här? Och vad är det största behovet just nu?
Misstänkte det, men tänkte hur de stod sig nu en sådär 20 år senare ;)

Well. Inte ett skit, so far. Pappa hade en kompis som kände någon hobbyfixare som skulle vara expert på just 940. Så vi har bokat tid nu inom en snar framtid, och ska dit och visa den. Men häromdagen så skulle pappa bara parkera om den på våran tomt (läs: flytta 10 m typ!) och fanskapet startar inte öht, trots 3 st försök :-(O) Pappa skulle ringa sin kompis (som också är duktig på 940) och fråga om tips typ. Men startar den inte trots de tipsen hamnar den tyvärr på skroten.
av Lillarapunzel
volvo244gle skrev:Bra bilar? Jajamen! :D Men jag är antagligen partisk med inte mindre än fyra stycken 240's på uppfarten, förutom ett par V70N och ett par bilar ur 700-serien. ;)

Men i ärlighetens namn; varför inte fixa till din 945:a istället för att lägga pengar på en ny bil med troligtvis nya överraskningar?
Man åker dessutom bra mycket skönare i en 940 även om 200-serien onekligen är charmig. :)

Men det är ju bara att se till att få provköra, och hittar du ett fint exemplar av senare årsmodell till bra pris så varför inte. Priserna börjar stiga, och vårdar du din 240 så är det bättre än pengar på banken!
På en -93:a bör du hitta både krockkudde (förarplats) och ABS. I övrigt så är det oftast snålt med utrustning, utöver centrallås.
Det betyder ingen varvräknare, inga elhissar, ingen AC o.s.v..
Aha! Men AC och såna där nymodigheter klarar man ju sig utan. Mitt 940 vrak har ju inte heller AC ;)
För att det inte längre är värt att laga knappt. Bilen startar öht inte längre, och reparationerna, t.om. på en hobbyverkstad (pappa vill få det ordentligt gjort!) överskrider bilens värde med nästan 100%. Startar den inte snarast skrotar vi den.
av volvo244gle
Air Condition är fan ett krav! 8) Monteras på alla bilar här om de inte redan har det från fabrik.
Näst på tur att få kyla är vår 245 DL -77 då jag hade turen att springa på ett komplett och passande AC-system till den på skroten. :D

Trist med 940'n! Vanligt problem när dessa plötsligt inte vill starta är glapp i system/bränslereläet. (det vita, i centralen bakom askkoppen)
Startproblemet borde vara en barnlek att felsöka hursomhelst, det är inga svåra bilar att skruva med.
Och skruva kommer du/ni får göra även med en fin 240. +20 år gamla bilar kräver en del kärlek och har alltid något stort eller litet på listan med saker som behöver åtgärdas.
Har man inte för avsikt att meka själv så gäller det att man har goda vänner och bekanta som tycker bättre om det.

Är alternativet att lämna in på verkstad så kan man lika gärna satsa på en nyare bil tycker jag. S60 och för all del V70N är trevliga och börjar komma ner i pris.
Verkstäderna klarar ju knappt av en 240/740/940 längre eftersom de dels lämnas in så sällan (lagas privat istället) och dels saknar felsökningsmöjligheter via dator. ;)
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]