Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av le0net
#995003
Hej, nu på forumet. Försökte söka efter lite info om 240 med VW Dieseln men hittade inte riktigt nåt jag hade användning av.

Ja ska köpa en snart och tänkte höra om erfarenheter kring vad man ska kolla på en sån bil och motor.
Kamremsbyten är väl en, kollade lite på andra ställen och det stod att den ska bytas varje 100000KM, stämmer det? Sen var det nåt om ventiljustering som behövde göras oftare, nån som kan beskriva hur stort jobb det är och vilka specialverktyg som behövs, har skruvat en del så det borde jag klara av.

Det jag tänkt på är väl att se till förutom interiör / exteriör /rost / all elektornik etc:
-att den startar bra,
-Tempen går upp och håller sig där
-värmepaketet fungerar
-kolla kylvätskan / oljan
- provköra alla växlar för o kolla slirande koppling - vibrationer - missljud

Har nog säker glömt en massa, men vore tacksam för fler tips.

Leif
av Volvosson
#995368
Ventilspel och justering är det minsta problemet, lätt att kolla spel.
Justering görs med brickor i ventiltryckaren likt Volvo B21-B23-B230.

Det viktiga är att motorn är frisk och håller hög och jämn kompression
på alla cylindrar. Helst prova en kallstart i minusgrader men det blir
svårt nu sommartid. Provkör noga och känn på motorn. Den är ingen
raket men ska ändå kännas någorlunda frisk och rask på sugdieselvis.

Om den är extremt trög o slö och har svårt att hålla normal hastighet
på vägen så finns risken att motorn är slut och färdig för renovering.

Vill man vara helt säker på motorn är det ett kompressionsprov som
behöv, men det är inget man gör enkelt och smidigt på en dieselmotor.

Bra att veta: Oljeförbrukningen på D24 är ingen bra och säker indikator
på motorns skick. En sliten motor kan ha samma förbrukning som en
frisk, ny eller nyrenoverad motor. 1 liter olja på 100 mil kan låta högt
men anses normalt/acceptabelt på även en frisk eller renoverad maskin.
av osla
#995487
koll noga efter vatten i oljan och tvärs om. vanligt topparna spricker mellan 5-6:ans cylinder. kolla läkage kring dieselpump, även det är vanligt, oftast läkage runt ingående axel i pumpen. blir då extremt svårstartad

Vart står det att den stått i garage? […]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.