Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lunkans
hej har en volvo 244 dl 80 med en b21, men har en fundering på att sätta i en b23E, är de bara att byta motorn eller nått mer som måste göras? :)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

AVGASREGLER
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Enklare o sätta i en b23a motor med brytare istället o vässa lite typ lämplig snällare kam om du tycker det är nödvändigt.
En gammal b23e hade väl en 120 häst b23a 112 häst.
Användarvisningsbild
av Frrla
129hk i en b23e om man inte får tag i en 140hk motor av de tidigare modellerna. men dom är lite tröttare på lägre varv.

Sitter en b23e 129hk -84 i min åttia.
de som måste göras är att montera tankpump (0.3bar) och tryckpump (6bar) och dra en returledning till bränslet + bränslefiltret som sitter på torpedväggen.
ström måste dras till pumparna. mina är kopplade till relä och knapp i panelen som automatiskt startar via signal från tändningen (jätte-säkra grejer vid eventuell olycka)... annars ska de ju sitta en klocka bredvid tryckpumpen som bryter automatiskt vid krach eller när önskat tryck uppnåtts i systemet.
hela kabelhärvan med boxen osv måste också med.

eventuellt får du mäta och göra om i kopplingsplinten på torpedväggen som går till tändningslåset.

de blir lite pill å jox men har man donatorbilen bredvid så är det inte så avancerat. kan ha glömt någon detalj men tror inte det?

angående besiktning å reggning så har min då knallat genom utan ett ord 3 gånger. vet inte vad som gäller i % man får "trimma" men inbillar mig att det ligger inom toleranserna eller precis över. haft ett par polare som krockat sina bilar när de gjort liknande byten utan att någon sagt någonting eller försäkringsbolag nekat ersättning mm. men man vet ju som sagt aldrig vad man kan komma att stöta på för folk.

Ska bli spännande att se vad de säger på sbp om min gle som är aningen uppskrämd väldigt odiskret...
Användarvisningsbild
av lennarte
Från och med -76 års modell är/var det tvärstopp att göra något. Se inlägget tidigare. Det är ett fel gjort av bilprovarna att släppa igenom en sådan bil.
Det var en 340 (tidig 80-talsmodell) som "valsade runt" i pressen som någon bilprovare upptäckte att det låg en B21 motor i. Det blev en "2-a" i protokollet med tillhörande körförbud efter en månad. Pesonen som ägde bilen hade nyligen köpt bilen och hade ingen aning och en original B19 ink. motorbyte översteg ju bilens värde. Han hade försökt hitta en begagnad men inte lyckats. Nu vet jag att man ska ta allt som skrivs i Kvällspressen med "en nypa salt" och jag vet inte hur detta slutade (det är några år sedan jag läste det) men saken är ju att det är inte tillåtet byta motor, och det kan bli problem vid försäkrings ärende och besiktning (gäller alltså en annan motor än vad som sitter där original) . Men som också skrivits här, någon måste ju upptäcka det. Så om du ändå ska byta, Ta en motor från en 240 med B230F motor (-89 och nyare) och plocka med allt. Kabelhärvan till insprutning och tändning ligger draget separat på dom modellerna (helt "intrigerat" på 7/900). Tar du en motor från en 7/900 blir det problem med fördelaren, den sitter bak på topplocket och det får inte plats på 240.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hilmer
Som ren info eftersom det varit på tal tidigare i tråden:
79-80 B23E med 405-topp och H-kam = 140hk
81-83 B23E med 405-topp och K-kam = 136hk
-84 B23E med 398-topp och A-kam = 129hk
85- B230E med 530-topp och A-kam = 129hk (740 har V-kam och 131hk)
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]