Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har jag nyligen införskaffat en motorvärmare. När jag botaniserade bland tillverkar och modeller fann jag att volvos originalsats (Calix) var billigast och bäst. Det är helt enkelt ett kalix kit med kablar och klammers som är tänkta till bilen och dessutom betydligt billigare än att köpa calix/defa dito på annat håll. Det trevliga med detta volvo kit är att det, som vanligt, med följer en trevlig manual för att man ska lyckas på bästa sätt.

Det förefaller sig dock som så att manualen är lite snällare än verkligheten och för att spara er den extra tid jag fick lägga ner för att lyckas har jag därför några tips!

Manualen föreslår att man ska börja med att tömma ut kylvattnet, montera kablarna och slutligen knackabort frostpluggen där själva blockvärmaren ska sitta. Mitt tips är att börja i omvänd ordning. Att slå bort frostpluggen är ett svårt jobb på de flesta varianter av 400 och definitivt B20F, som jag erfarit. Misslyckas du att fåbort frostpluggen har du tömt ut kylvättskan i onödan, som jag, och får geupp med en massa kablar färdigmonterade i bilen.

Vad det gäller att slåbort frostpluggen föreslår volvomanualen att hammare och mejsel ska användas för att knacka på frostpluggen så den kantrar och kan drasut med tång. GLÖM DET!

Får du fram en hammare i närheten av frostpluggen och samtidigt får kraft att rubben densamma kan du betrakta dig själv som allsmäktigt. I samråd med volvo föreslogs att jag skulle borra ett hål i den och bryta loss den med en mejsel. GLÖM DET!

Får du fram en borrmaskin där så är den förmodligen mycket liten. Dessutom blir det hopplöst att bryta bort pluggen med en mejsel eftersom den suttit tight i 10år. Som sagt. GLÖM DET!

Jag föreslår, med min egen erfarenhet som bakgrund, att du skall skaffa en kofot(60cm) eller ett spett som är 60cm eller längre. Inta en gördetsjälvhall med lift, eller annan instutition med lift, så du kan hissa bilen för att attacker bilen underifrån.

Töm inte ut kylvattnet men lossa på påfyllningslocket och släpp ut eventuellt övertryck. Hissa upp bilen och lokalisera frostpluggen på baksidan av blocket i höjd med skraven mellan grenrör och downpipe. Den är placera på blockets vänstra halva sett under/bakifrån.

Sikta in kofotens smala del mot frostpluggen genom att för in den ovanför drivaxeln. Håll den stadigt och vinkelrätt mot pluggen. Använd din största hammare för att knacka bort frostpluggen genom att slå på kofoten. Med denna teknik har du gott om plats att ta i för kung och fosterland och det behövs verkligen. Räkna med att det tar några minuters bankande innan kylvattnet gör sig tillkänna.

När kylvattnen börjar komma ut vi frostpluggen vet du att du är påväg att lyckas. Töm då hela kylsystemet från avtappningspluggen i kylaren.

När det heta vattnet runnit ut helt ser du till att knacka pluggen så den kantrar så mycket att du kan få tag i den med polygrip eller lämplig tång. Kör in handen med polygripen via hjulhuset och inrätta ett kraftigt grepp i frostpluggen. Se nu till att vicka och slita bort pluggen ur sitt säte. Räkna med att det kan ta några minuter.

När du har frostpluggen i din hand kan du stolt ta med den hem som bevis på din tapperhet och envishet för nu återstår endast det lättaste.

När du ändå har bilen uppe passar du på att montera värmaren underifrån enligt beskrivningen. ca: 1 min. När du dragit fast värmaren ordentligt kan du montera de kablar som ska sitta i kofångaren fästa dem enligt beskrivningen. När du fått kablarna på plats underifrån kan du. Stänga kylsystemet, återfylla det med fräsch glykol, lufta systemet samt överge liften. Resten av monteringen av kablar etc. kan göras ovanifrån eller på hemmaplan.

Detta är reflektioner på hur jag gått tillväga. Det tog mig många timmar innan jag bestämde mig för kofotsmetoden som i sig tog en timma. Man får lära sig att vara envis med sin 400. När jag berättade för volvohandlarn hur jag gjort så undrade dom hur jag orkar 8)

Bespara er all den extra energi jag fått lägga ner genom att alltid ha med en kofot när denna ontering kommer på tal 8)
av krang
Trevligt volvo kit, dock har lådan bytt innehåll!
Bild

Det ända sanna verktyget för ändamålet!
Bild

Tapperhetsmedalj!
Bild

Intagskontakten dock ej enligt manual!
Bild
Användarvisningsbild
av Scania
Utmärkt berättat!
Men bilderna syns inte...
Användarvisningsbild
av Scania
...nu funkar dom...tog lång tid att få ner bara...
av krang
Scania skrev:...nu funkar dom...tog lång tid att få ner bara...
Okej! Jag är lite bortskämmd med bandbredd men jag ska komprimera bilderna lite hårdare 8)
Användarvisningsbild
av boostofta
Jag har monterat en hel del sånna motorvärmare, mest på renault, men det är samma motorblock.
Har aldrig haft problem att slå ut frostpluggen. slå på ett ställe, i kanten, obs fortfarande I pluggen ej mot blocket. efter ett par slag så kantrar pluggen och de e bara att ta tag i den med en tång o dra ut. de värsta brukar vara att man får en massa kylarvätska i håret bara. Har iofs ett bra spetsigt dorn
av krang
boostofta skrev:Jag har monterat en hel del sånna motorvärmare, mest på renault, men det är samma motorblock.
Har aldrig haft problem att slå ut frostpluggen. slå på ett ställe, i kanten, obs fortfarande I pluggen ej mot blocket. efter ett par slag så kantrar pluggen och de e bara att ta tag i den med en tång o dra ut. de värsta brukar vara att man får en massa kylarvätska i håret bara. Har iofs ett bra spetsigt dorn
Jo, det är klart att det säkert finns nått vettigare sätt än det jag gjort men jag kunde som sagt inte för må att röra hammaren mer än någon decimeter hur jag än försökte oavsett val av spettsigt föremål och min plugg satt dessutom duktigt hårt. Tyckte att grenröret var för mycket ivägen för att försöka ovanifrån och underfirån var det om möjligt ännu svårare att få plats 8)

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]