Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, plockade ur mitt instrumenthus 240 idag för att reparera nollställning till trippen, hade isär hela instrumenthuset och allt gick galant, trodde jag iallafall. Har jämfört med ett instrumenthus från min brors 240 och sett till att allt blev monterat rätt, varenda skruv sitter som de ska och på sitt rätta ställe.
Vid första montering så lyste alla lampor när man vred på tändningen och tankmätare samt tempmätare funka, men bilen slog inte ett enda slag när jag vred på nyckeln. Fixade problemet ganska snabbt då det var jag som satt den lilla "bryggan" som jag kallar den lite galet. När ja satt den rätt så starta bilen och gick som den skulle, men då sluta tankmätare/tempmätare att fungera samt alla varningslampor ?:-/
Tog ur instrumentet igen och plocka isär det för att kontrollera att allt verkligen var 100% monterat rätt, hur jag än gör så får jag inte fanskapet att fungera, hastighetsmätare och blinkers samt helljuslampa lyser så felet borde inte vara allt för allvarligt.
Min broders instrument har råkat ut för en kortis så det kan jag tyvärr inte prova..
Har även kikat igenom hela kretskortet och de är inget som blivit kortslutet så vitt jag kan se, har snart bytt ut varenda detalj på bilen och lagt ner så sjukt mycket tid och pengar så det känns väldigt drygt att man skulle klanta till sig med det sista steget i renoveringen :oops:
Bilen i fråga är en 91 års med ABS..
Vad kan jag ha gjort för fel? Alla tips är välkomna då bilen ska på bes snart!
Fick allt att fungera, var helt enkelt jag som var lite dum i bollen :roll:
När jag ändå har en tråd startad så tänkte jag ställa en fråga till, hittade en 52mm varvräknare hemma i en biltema kartong :lol:
Aldrig varit använd så tänkte att det kunde va kul att prova om den funkar, den har fått + matning från tändning och är jordad i kaross och signalkabel från tändspolen, inställd på 4cyl. När jag startar bilen så visar den härliga 4500rpm på tomgången, och den pendlar mellan det och 7tusen rpm.
Är det jag som kopplat något galet eller är de helt enkelt biltemakvalité?

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]