Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har precis bytt från spridarna som sitter original (734) till dom gula (762) i min b230f, efter detta bytet så går motorn väldigt ojämt med tanke på att den får med bensin än förut och är rädd för att något ska slamma igen för att den inte orkar bränna all bensin när den tänder. Jag undrar vad jag behöver göra för andra modifikationer för att motorn ska gå bra och jämt.

P.S Motorn är helt original i övrigt.
volvo244gle skrev:Bryt strömmen, t.ex. genom att hänga av ena batteripolen en stund. Boxen återgår till grundinställningarna, och använder sen signalen från lambda-sonden för att finjustera till rätt blandning.
Tack så mycket för svaret! (Va kanske igentligen en idiot fråga för ni som kan volvo) Men jag ska prova. Återkommer med svar om det går bra/dåligt.

Mvh / Albin
volvo244gle skrev:Bryt strömmen, t.ex. genom att hänga av ena batteripolen en stund. Boxen återgår till grundinställningarna, och använder sen signalen från lambda-sonden för att finjustera till rätt blandning.
Det fungerade tyvärr inte med att nolla boxen får fortfarande för mycket bensin och går dåligt.

Några andra förslag?

Mvh / Albin
av rid54
Jag undrar om den faktiskt får för mycket bensin? Lambdaregleringen ska ju justera till rätt värde. Om spridarna har större öppning, så justeras öppningstiderna. Eller har du tänd "motorlampa" och felkod på att motorn går för fett? Nån annan tydlig indikation på för mycket bränsle? Är det nya spridare eller begagnade?
rid54 skrev:Jag undrar om den faktiskt får för mycket bensin? Lambdaregleringen ska ju justera till rätt värde. Om spridarna har större öppning, så justeras öppningstiderna. Eller har du tänd "motorlampa" och felkod på att motorn går för fett? Nån annan tydlig indikation på för mycket bränsle? Är det nya spridare eller begagnade?
Jag har ingen "motorlampa" eller felindikation eller liknande, det är en 88a så kan inte läsa av felkoder, den ända indikationen är att motorn går som man skulle ha choke hela tiden. Spridarna är från en 740 jag hittade på skroten för ett bra pris, alltså begagnade.

Mvh / Albin
lokalbin skrev:(va kanske igentligen en idiot fråga för ni som kan volvo)
En sak ska du veta, det finns inga dumma frågor. Bara (ibland) en massa dumma svar
Här kommer i alla fall en (kanske) "dum" fråga till, varför har du bytt spridare???. Sätter du i större spridare, får den ju mer bensin. Vill du inte att den ska ha mer bensin så finns det ju ingen anledning till bytet, eller??. Det är ju sant som skrivits av
rid54 skrev:Lambdaregleringen ska ju justera till rätt värde
men LH2,2 är inte lika "nogrant" som LH2,4, 4 (-88B). Du kan ju mäta funktionen på Lambdasonden med en (gärna digital) multimeter

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
lokalbin skrev:(va kanske igentligen en idiot fråga för ni som kan volvo)
En sak ska du veta, det finns inga dumma frågor. Bara (ibland) en massa dumma svar
Här kommer i alla fall en (kanske) "dum" fråga till, varför har du bytt spridare???. Sätter du i större spridare, får den ju mer bensin. Vill du inte att den ska ha mer bensin så finns det ju ingen anledning till bytet, eller??. Det är ju sant som skrivits av
rid54 skrev:Lambdaregleringen ska ju justera till rätt värde
men LH2,2 är inte lika "nogrant" som LH2,4, 4 (-88B). Du kan ju mäta funktionen på Lambdasonden med en (gärna digital) multimeter

Mvh
Lennart
Tack för ditt svar.

Jag tänkte börja med spridarna då jag fick dom så billigt och innan jag börjar fixa till toppen typ 46/38 ventiler k kam o.s.v...
Om jag nu skulle koppla in en multimeter vad är bra och vad är dåligt?

Mvh / Albin

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]