Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Hej! på min 240 står nog inte tändningen helt rätt till, Den baktänder/smäller när man gasar på. Och ibland , väldigt sällan, när man vrider av nyckeln så slås inte motorn av , därav baktändning tror Jag?

Bad en kille se över det och han prövade justera på rotorn? Man skulle släppa på två 13mm skruvar och vrida hela rotorn va? Men vi fick inte det och funka, någon som har tips på hur Jag gör detta utan stroboskop?

Har bytt följande i tändväg: Rotor, Fördelarlocket, tändstiftskablar, men inte Tändstift, ska Jag byta dem också tycker ni?

Bilen i fråga är en Volvo 244. 85 , med B200K motorn, 4-cylindrig.
Användarvisningsbild
av Frrla
ställ tillbaka tändningen där den va om ingen pillat på den förut (brukar synas på smutsmärken osv).
Annars är ju en metod att ställa tillbaka tändningen så den börjar spika när man gasar till. sen vrider man tillbaka den tills den slutar och liite till så brukar det bli hyffsat bra. iaf om man letar fel. så när det är hittat kan man ju åka in och kolla med lampa senare.

Annars tycker jag det låter som glödtändning och de kan bero på mycket men oftast förgasaren om jag förstår det hela rätt.

Så byt stiften och se över förgasaren istället om du har fortsatta problem. tjuvluft i någon vacuum-slang är vanligt fel på dessa har jag hört.

har inte haft så många såna här själv några längre tider eller pillat mycket med dem, men där skulle jag börja iaf. någon annan kanske har något bättre förslag?
En stroboskoplampa kostar 300 kr på Biltema. Satsa dom pengarna och du får precision och effektivitet tillbaka. Sedan blir du som en bonus, populär inom bilvänkrets och arbetskamrater med äldre bilar när du har en sådan lampa för utlåning.
Det finns en del olika sätt att göra det på, men inget som är lika exakt. "Förr i tiden" kunde vi ställa den hyfsat exakt med hjälp av en provlampa. Man kopplar lampan parallelt med brytarna så tänds lampan samtidigt som brytarna öppnar = gnistan kommer. Detta förutsätter att det finns brytare, det fanns i början på -80-talet på "A" motorn. På motorer med Hallgivare (LH2,2) kan man göra så här,
Mäta hallgivare:

Peta tillbaka gummidamasken bakom kontakten (mot kabeln).
Koppla ur tändkabeln från tändspolen.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge).
Mät spänningen (volt) mellan stiftet i mitten och jord.
Vrid runt motorn med handkraft (plocka ur tändstiften så går det lättare)
samtidigt som du håller koll på voltmätaren.
Den skall pendla mellan (låg) ca 0 till 0,7 volt & (hög) ca 1,8 till 5 volt.

Kontakten måste sitta i hallgivaren då du mäter.

Jag har aldrig provat detta men just när det växlar mellan låg till hög borde det vara samma som att lampan tänds om man har brytare. Nyare system sköts det automatiskt och det går inte att justera tändläget

Mvh
Lennart
av zxcvbn
Tack för samtliga svar! Hmm vette tusan om det är förgasarn, ägaren innan Som har ägt den i 20 år sa att den var nyligen renoverad, men det vet man ju inte om det går att lita på , dock en bil för 6 tusen tror Jag väll inte man ids börja ljuga om så mycket... Men Bilen rycker och har sig, när man kör, väldigt irriterande, Kanske köpa nya stift och prova med det.....

Irriterande...
av zxcvbn
Nu fick Jag bilen att gå lite bättre :D

Tog först och skrapade vart jordflätan går till torpeden. Då blev det märkbar skillnad och bilen slutade rycka.

Märkte upp Rotorn hur den stog, släpte på den 13mm bulten,och provade ställa lite lite lite åt alla håll, hjälpte inte, hörde att det blev skillnad när Jag vred men inte perfekt...

Smäller när man gasar ......

Någon som vet vad ? Allt i tändvägens slitdelar förutom stiften är nybytta för under 200 mil sedan.
Prova att dra ut choken när du kör. Hjälper det får motorn för lite bensin. Då får du kolla mer på förgararen, Ställ tändningen rätt först, annars vet du inte var du är någonstans. Sätt en startkabel mellan lyftöglan på motorn och minus på batteriet om du misstänker dålig jord.

Mvh
Lennart
av zxcvbn
Hej Lennart, Jag prövade dra ut choken och då tycker Jag att den inte smäller nå mer, så den får för lite bränsle helt enkelt... Har en Haynes bok till denan, men väldigt svårt att hitta i den, Är då ingen Stromberg Jag har.

Jag tror min Förknasare heter Solex,

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&s ... d=15182591

Tycker den påminner om den, Men inte helt säker....
av zxcvbn
Rådlös skrev:Till en K-motor är det nog en sådan här förgasare du har: http://www.misab.se/bilder/175cdusbild.gif
Du kan läsa mer om den här: http://www.misab.se/matriser.php?kid=4-544-549-614

Den där bilden på en Solex är väldigt lik en marinförgasare. Dom har ingen choke, så det rimmar ganska dåligt med dina beskrivningar.

:oops:
Du har nog helt rätt Rådlös. Vet inte varför Jag trodde det var en Solex.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]