Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Hallå. Jag har ett litet besvär som yttrar sig som så att vid kraftig acceleration (tex. motorvägspåfart osv.) är det som att bakvagnen "sugs utåt" vänster tror jag, för att sedan återgå vid frikoppling. det är likadant på alla växlar eller om jag håller jämn fart och sedan frikopplar. Bilen liksom skjuter ut hela röven åt sidan. Jag undrar vad det är som gör detta. Har funderat lite och tror själv att det är bussningarna till tvärstaget som kan vara dåliga. Men jag vet inte. Kändes inte så glapp sist jag hade den uppe.

Mvh. Vix
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
jag skulle kolla bärarms bussningarna i båda ändar och de små bussningarna i moment stagen alltså de 2 små stagen
som sitter mellan kaross o bakaxel horisontalt.Samt om det finns rost skador i infästningar i karrossen och bärarmar o de 2 små stagen.
Skulle även kolla tvärstagets bussningar o infästning i kaross.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av lennarte
Håller med "gubbsrutt", det låter som bakhjulen "svänger" lite och det måste betyda att det är "löst" i någon infästning.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
vet inte riktigt vilka bussningar specifikt som gör att 1 av mina håller på såhär också (åttian).
bytte iaf alla bussningar i bakvagnen på gle:n och stummade då tvärstaget och de övre 2 bärstagen med totalt 4 bussningar.
Dom andra 4 som var kvar fick bli nya helgummi "originalbussningar". snacka om skillnad på den iaf. går spikrakt och är inte alls stötig eller oskön på något sätt.

Så nästa projekt är att byta till "stumma" bussningar i tvärstag och bärstag på dom andra 2 bilarna.

det är dessa jag menar från kg:s hemsida
http://i757.photobucket.com/albums/xx21 ... ioyvxx.jpg

gäller såklart att infästningar osv är helt och fräscht.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
om det var jag skulle jag hålla mig till vanliga bussningar utav bra kvalla i stagen och bärarmar.
Det brukar kännas hårt och mer ljud i karrosen med plast bussningar.
Samma med tex motor kuddar som är hårdare.
Vanliga grejor duger fint till normal användning. alla har ju sin åsikt om såna här saker
min är att det behöver inte vara tvärstumt på en vanlig bil.
Användarvisningsbild
av Vix
Tack för alla svar!
Ingen rost eller glapp enligt bilprovningen i alla fall. Jag bad dem kolla extra noga då jag även upplevt att det är något som klonkar i bakvagnen (höger sida). Han kollade då en gång till, men kunde inte hitta något. Det låter lite som en kass stötdämpare men de är bytta förra året.
Tror att jag får fortsätta att kolla och bända lite mer.
Ska även kolla de andra infästningarna jag fått tips om här.
Användarvisningsbild
av Frrla
låter det när du kör i gupp och gropar? ungefär som ett dåligt stabilisatorstag eller styrled brukar låta fram?
I så fall kan du ta och kolla nedre bulten till stötdämparen. är den skavd eller sparsamt åtdragen brukar det börja glappa och låta. har ingen erfarenhet att den övre bulten skulle ge några sådana här problem.
Användarvisningsbild
av Vix
Frrla skrev:låter det när du kör i gupp och gropar? ungefär som ett dåligt stabilisatorstag eller styrled brukar låta fram?
I så fall kan du ta och kolla nedre bulten till stötdämparen. är den skavd eller sparsamt åtdragen brukar det börja glappa och låta. har ingen erfarenhet att den övre bulten skulle ge några sådana här problem.
Ja, det låter ju lite ibland. Jag har spänt dem då den högra var lite slapp och distansen låg glapp mellan väggarna i länkarmen. Jag kanske inte spände tillräckligt?
Saknades även en bult till stabilisatorn på höger sida så det har jag också dragit dit utan märkbar skillnad. Verkar som att den som bytte stötdämpare glömt att dra åt det mesta efter sig. Hittade even en tjock spännbricka bakom vänster bromsskiva på en av hjulbultarna. Alltså mellan skivan och navet. Skumma saker har det varit i den här bilen. Nu är det dock bara detta som är kvar.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]