Nu blir det lite överkurs här. Systemspänningen är 12 volt i din bil. Men eftersom spänningen varierar upp och ner hela tiden och batteriet behöver hög spänning för att laddas, så är din generator på 14 volt. Men regulatorn släpper bara ut så mycket som behövs för tillfället.
Vi kan visa detta med en bild:
Där ser du över vilket område det spänner. För att batteriet skall laddas måste spänningen vara över 13,8 volt. Det är som en sorts tröskel där. Ligger spänningen under så "fastnar" ingen laddning i batteriet. Det som finns går åt till lampor, pumpar och fläktar, tändning, styrdatorn etc. etc.
Prova med en dutt 5-56 i generatorn och lyssna om det hjälper lagren lite. Det är rätt att man skall kunna trycka 1,5 cm mitt på remmen där den går fritt i luften. Men inte mer än 1,5 cm.
Slangen som du frågar om är förmodligen till luftförvärmningen. Den sitter med ena ändan på en plåtmantel runt avgasröret. Sedan går den ner och under motorn och till motorns luftintag och ansluter, tror jag, till luftrenaren? Eller om det är på luftmassemätaren? Det kanske inte är så livsviktigt (om du inte kör på etanol?) nu på sommaren. Men till vintern bör du ha lagat detta. Det hjälper dig att hålla nere bränsleförbrukningen när det är kallt.
Biltema säljer sådan slang. Skulle plåtmanteln också vara trasig så kanske du kan tala med en bilskrot. Dom plåtarna är kända för att rosta.
Ett litet tillägg: Jag gav några räkneexempel tidigare. Men nu sa jag att generatorn kan ge över 14 volt. Det bara försvårar, så om du skall räkna ut något, så är det 12 volt som gäller i dom flesta fall. Det är bara om man behöver göra någon felsökning i något speciellt läge som det kan vara intressant att veta den reella spänningen. Men normalt gäller 12 volt.
Här finns alla ekvationer som behövs:
https://vattenkraft.info/?page=34