Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Deedum
Måste byta generator på bilen, 244-883 GL från 1989.
Kolen slits på ett par veckor, så något verkar knas. Ska försöka renovera den vid tillfälle, men tillsvidare blir det en "ny".

Hittar på skroten bara ett par stycken från bilar 1983-86 och en från 89 som har gått 47000 mil.

Funkar de tidigare modellerna också, eller ska jag köra på långrullaren?

Martin
av Rådlös
Det brukar vara så att många generatorer är tämligen lika i mått på fästen etc. etc. Om det skiljer i storlek, så är det ofta på längden. Och det följer amperestyrkan. En större generator (längre) har fler ampere. Detta är kanske inte "spikat", men det finns en sådan tendens i alla fall.
av Deedum
Jag tog loss den ur bilen för att läsa på den vilken styrka den har, men plåtskylten är alldeles blanksliten. Hur vet man vilken ampere generatorn är på, utan denna skylt...? Kan jag "lita på" att jämföra storleken på denna generator med den jag tar på skroten?
av Rådlös
Troligen är den på 65 eller 70 ampere. Men detta är inte livsviktigt. Jag menade bara att den inte bör vara för liten. Du har så mycket elektronik så när man konstruerade bilen tänkte man sig nog att behovet var i den storleksordningen. Generatorn måste ju räcka till och ge lite över till batteriet också.
Här har vi pratat om XX ampere. Ibland talar man om Watt i stället för generatorer. Det är samma sak. Man räknar lätt om det med formeln: I = P/U. I är strömmen, ampere. P är effekten, Watt. Och U är spänningen, volt. Effekten delat med spänningen är strömmen.
Räknar man tvärtom så blir det i stället P = U x I. Alltså volt gånger ström blir Watt.
av Deedum
Den de hade tagit fram på skroten var en liten eftermarknadsmodell, tjeckisk eller nåt ... De fick springa in på lagret igen och sedan fick jag en Bosch på 70 ampere som kom från en 740. Jag fick köpa en ny bult till justeringsfästet, annars passade den perfekt. Den är på 12V men regulatorn är på 12,5V. Det bör väl inte spela någon roll?

Det lät lite hårt från lagren först (kan ha varit vattenpumpen också), men jag slackade lite på remmen och nu verkar det funka väldigt bra! 1,5 cm kan man dra i remmen ungefär, är det ok?

Den silverfärgade dammsugarslangen – som jag tror har med återledning av varmluft att göra - gick nu sönder helt ... Jag har letat efter en hel sådan utan tur. Var kan man köpa ny?

Tack för hjälpen Rådlös!

Martin
av Rådlös
Nu blir det lite överkurs här. Systemspänningen är 12 volt i din bil. Men eftersom spänningen varierar upp och ner hela tiden och batteriet behöver hög spänning för att laddas, så är din generator på 14 volt. Men regulatorn släpper bara ut så mycket som behövs för tillfället.
Vi kan visa detta med en bild:

Bild

Där ser du över vilket område det spänner. För att batteriet skall laddas måste spänningen vara över 13,8 volt. Det är som en sorts tröskel där. Ligger spänningen under så "fastnar" ingen laddning i batteriet. Det som finns går åt till lampor, pumpar och fläktar, tändning, styrdatorn etc. etc.
Prova med en dutt 5-56 i generatorn och lyssna om det hjälper lagren lite. Det är rätt att man skall kunna trycka 1,5 cm mitt på remmen där den går fritt i luften. Men inte mer än 1,5 cm.

Slangen som du frågar om är förmodligen till luftförvärmningen. Den sitter med ena ändan på en plåtmantel runt avgasröret. Sedan går den ner och under motorn och till motorns luftintag och ansluter, tror jag, till luftrenaren? Eller om det är på luftmassemätaren? Det kanske inte är så livsviktigt (om du inte kör på etanol?) nu på sommaren. Men till vintern bör du ha lagat detta. Det hjälper dig att hålla nere bränsleförbrukningen när det är kallt.
Biltema säljer sådan slang. Skulle plåtmanteln också vara trasig så kanske du kan tala med en bilskrot. Dom plåtarna är kända för att rosta.

Ett litet tillägg: Jag gav några räkneexempel tidigare. Men nu sa jag att generatorn kan ge över 14 volt. Det bara försvårar, så om du skall räkna ut något, så är det 12 volt som gäller i dom flesta fall. Det är bara om man behöver göra någon felsökning i något speciellt läge som det kan vara intressant att veta den reella spänningen. Men normalt gäller 12 volt.
Här finns alla ekvationer som behövs: https://vattenkraft.info/?page=34
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Deedum
Strålande! Fin bild :)

Jag mätte upp drygt 14V på batteriet när motorn gick, så då borde batteriet ladda alltså.

Ska titta efter förvärmarslang på Biltema då. Resten ser helt ok ut.

Stort tack igen!!
av Deedum
Rådlös skrev:Ett litet tillägg: Jag gav några räkneexempel tidigare. Men nu sa jag att generatorn kan ge över 14 volt. Det bara försvårar, så om du skall räkna ut något, så är det 12 volt som gäller i dom flesta fall. Det är bara om man behöver göra någon felsökning i något speciellt läge som det kan vara intressant att veta den reella spänningen. Men normalt gäller 12 volt.
Ok, i uträkningen använder man 12V men när man vill veta ifall generatorn funkar som den ska bör man kunna mäta 14V. Jag tror jag hänger med :)

Martin

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]