Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wedberg123456789
hej, har startproblem på min 245. fick ingen bensin, så kollade säkringarna så var det ingen ström till förpumpen, så drog en sladd från batteri till säkringen med swich och det funkar. men tänder ej till, får bensin, men tänstiften är ej blöta och blir gnista. vet ej om det jag gjort är rätt eller fel. så vad finns mer att kolla ? tips och inderr tages gärna. tack på förhand:)
av Amarace
Hur vet du att den får bensin? Har du tagit loss spridarna och kollat? Sen bör du skriva motortyp och årsmodell för o kunna spekulera vidare.
Användarvisningsbild
av lennarte
wedberg123456789 skrev:en 88:a med b230f motor
Du har skrivit -88-a, menar du då att det är en årsmodell -88A Det finns nämligen en årsmodell -88B, och den har en "diagnostiskbox" Det skiljer nämligen på bilar som är tillverkade före eller efter semestern 1988. Det är inte samma insprutningssystem. Snarlikt, men inte samma. Det tidigare systemet har (bl.a) ett bränslesystem och ett tändsystem. Senare modellen är de "sammanbyggt" till en enhet fast det är olika boxar.Har du kollat om det finns gnista??? Eftersom tändstiften inte är blöta, får den ingen bensin. Om det inte kommer fram bensin genom spridarna och det inte finns någon gnista är det troligen fel på Hallgivaren om du har tidigare -88A eller fel på svänghjulsgivaren om du har -88B. Har du en -88B kan du kolla felkoder i diagnostikboxen och även "köra" en kontroll på den givaren.

Mvh
Lennart
av wedberg123456789
okej, då jag inte är den bästa på detta, men tror det är en 88a eftersom den var i trafik 1987-11-19. gnista kommer det. han hoppar även igång på startgas. det var en som sa åt mig att kolla spridarrelät :)
Användarvisningsbild
av lennarte
wedberg123456789 skrev: tror det är en 88a eftersom den var i trafik 1987-11-19
Då är det en -88A. Det sitter en Hallgivare i fördelaren som kan "spöka". Funkar inte den blir det varken gnista eller bensintillförsel. Spridarrelät sitter på expansionskärlet till kylaren och kan "strula" också, då får den ingen bensin. I och med den startar på startgas så finns det ju gnista, så något med bensinen är det. Om du lyssnar i tankröret medan "någon" provar att starta ska du kunna höra tankpumpen, likaså ska huvudpumpen höras (sitter under bilen) är det helt tyst, sitter ett relä bakom säkringarna som styr bensinpumparna. Kolla säkring 1 och 11 också

Mvh
Lennart
av Rådlös
wedberg123456789: En diagnostikbox är en elektronisk liten låda där man kan läsa ut om någon av alla sensorerna jobbar eller registrerar något fel. Du har ingen sådan ser vi nu när du klargör att du har en 88 A. Det kom på dom modeller som heter 88 B och senare. I dagens bilar har man ett annat system där man kopplar till ett läsinstrument och kan läsa ut hur bilen mår. Googla på OBD2 om du vill veta mer.
Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]