Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Den går att tomvarva utan större problem. Men kör man så måste man vara väldigt försiktig på gasen annars börjar den rycka och saktar in. Så mindre backar går inte att köra i.
När den står någon minut efter den fått bli lite varm så blir den helt bra.

Tankade 20% e85 igår och nu går den knappt alls när den är varm heller. Har sänkt styrtryck och Stiften är svart med tendens till mörkbrunt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Då beror det säkert på att den få för lite bensin av någon anledning, eller för mycket luft. "E" motorn är ju känd för att vara känslig för tjuvluft

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
Hämst skumt när stiften är så pass mörka.
Har dock jävlas med den hela dagen igår och fått den å gå mycket bättre, kan skriva er less va jag har gjort och inte gjort med den här stackars motorn också.

Iaf så låter den som om ett vevlager är slut eller löst stift nu. Men bara om man kört en bit. Stängt av och sen ska köra igen. Blir inte klok. Men den går som ett skott....
av Amarace
Om det vore tankpumpen ska den gå bra vid full tank, sämre nör du kört upp mellan 15-30 liter
Användarvisningsbild
av Frrla
Är ju det som är.så skumt slog igår i nästan fullt och då vart det bra. Även när det började bli tomt. 35 mils resa. Men sen började den igen efter den stått ett tag. Och blev sen bra igen när man kört en stund. så den verkar ge olika eller stanna ibland. Tog loss bränsleslangen och körde pumpen separat igår. Och de kom dåligt tycker jag. Den nya på min glt sprutade ju tvärs över gatan...
av Amarace
Förpumpen är det ju inget tryck i, och lämpligt flöde, så det ska inte spruta tvärs över gatan, huvudpumpen däremot är det sprutt i. Och en dålig sån kan ge mystiska symptom iomed att k-jet är beroende av att rätt tryck levereras.
Användarvisningsbild
av Frrla
Bytte styrtrycksventilen och sparkade liv i annan förpump. Den skottar på mycket bättre nu när den är varm. Återstår att se imorgon om den går att köra när den är kall då..

De här knackljudet finns kvar. Blir inte klok på det eftersom de inte hörs förens motorn belastas lite hårdare på växlar...
Användarvisningsbild
av Frrla
Grundproblemet var styrtrycksventilen som det verkar.. Nu har den stått 12 timmar och går bra. Men vandrar lite på tomgång och är inte helt jämn i gången. Men det får bli någon annan dag och säkert låter jag er vara ifred från sånna smådetaljer ;-) tack för hjälpen iaf

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]