Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Hejhallå.

Startmotorn har gett upp. Tagit lös den gammla , beställde en ny med hjälp utav Regnr. på Bildelsbasen.se ,fick hem en startmotor som var dubbelt (nästan) så stor som originalstartmotorn , vilket inte gick att få dit så skickade tillbaks den.

Så hur fanken skall Jag veta vilken startmotor det skall vara? Jag gissar att det var en Startmotor till en B200K Jag fick hem.

Jag har enligt Transportstyrelsen 53,0KW , alltså bör det vara en Volvo B14 i den?

https://onroaders.com/rides/148/340in-b ... photos/950

Motorn ser exakt ut som den på bilden.

Har letat överallt men hittar ingen, nummrerna på gammla motorn är inte läsbara...:(
Jo, nog är det en Renaultmotor. Volvomotorerna har ju en mera platt ventilkåpa av aluminium med 10 muttrar i kanten, medan Renaultmotorn har typ samma som B16 (även B4B) motorn. D.v.s 2 st muttrar uppe på plåtkåpan. En annan sak, om det är variomatic växellådan är det alltid Renaultmotorn. Det fanns inga 340 med Volvo motor och Variomatic.

Mvh
Lennart
Du får nog ha den gamle (startmotorn) med dig, det kan finnas några att välja på. Jag skulle skaffa till min dotter. 3-dje försöket fick vi tag i rätt. Trots att dom (Walters i Falkenberg) fått bilnumret redan första gången. Tror det fans 5 - 6 st olika till denna bilen (Renault Scenic -98). En i övrigt mycket bra bil, den fungerade helt kanon. Det var fjädern i tändlåset som gått sönder så startmotorn "låg i" när hon körde.
Det är skillnad mot "vanliga" Volvo. Där är det samma startmotor från -62 (B18) till i alla fall så länge 240 tillverkades (-93). Även vissa 7 och 900 hade den. Och då även 340 med "Volvomotor"

Mvh
Lennart
Ska du vara helt säker, så ska du välja samma. Bara en expert på Reanult kan säga vilka som passar. Det är ju i alla fall rätt motor, så det borde gå. Det hjälper inte att fråga på Volvo, dom har ju bara sina kataloger på datorn att titta i. Där står det säkert att du ska ha en Ducel. I bästa fall kan man få dom att titta efter ersättningar på utgångna artiklar. Men det är kanske inte lätt om man inte ska köpa den där.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Ska du vara helt säker, så ska du välja samma. Bara en expert på Reanult kan säga vilka som passar. Det är ju i alla fall rätt motor, så det borde gå. Det hjälper inte att fråga på Volvo, dom har ju bara sina kataloger på datorn att titta i. Där står det säkert att du ska ha en Ducel. I bästa fall kan man få dom att titta efter ersättningar på utgångna artiklar. Men det är kanske inte lätt om man inte ska köpa den där.

Mvh
Lennart

Får börja med att tacaka dig Lennart åter igen.. Jag har fått bilder på startmotor av han som säljer den. Jag skall lägga upp dessa bilder på forumet så kan ni kanske hjälpa till att avgöra om det är rätt?

Här är Bildemonteringens startmotor.
Bild
Bild
Bild

Dem begär 550 pix för den, och det är inget Jag ids en börja diskutera eftersom det verkar vara så struligt att finna en startmotor till denna bil :)

Imorgon kommer fotorna på min Startmotor :D

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]