- tis 17 mar 2015, 20:41
#958483
Saxat från classicvolvos.wordpress.com:
1981 GLT:n fanns precis som föregående år att få med en 4 cylindrig & en 6 cylindrig motor. Den mindre motorn var som tidigare B23E & hade nu fått sänkt efekt från 140 hk till 136 hk genom att volvo hade byt kamaxel från H till K. Med den nya motorn gjorde 244 GLT 0-100 km/h på 10.9 sekunder & toppfarten låg på 180 km/h. Även kombin gick från & med detta år att få med den mindre motorn. Den större B27 på 141 hk i GLT6 hade byts ut mot den helt nya B28E på 155hk. Vilket i grund & botten var en uppborrad B27:a. Den 6-cylindriga GLT6 var en mycket ovaligt modell & den skiljde sig mot den vanliga GLT utvändigt genom ett guldfärgat “GLT” emblem i grillen. I övrigt var de lika utseende & utrustnings mässigt. I övrigt hade bilarna året innan gasstötdämpare, grövre krängningshämmare fram & något lägre sport fjädring.
Raka rör och öppna spjäll!