Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbo98
Hej har en d24 från 87 som går varm väldigt ofta så jag testade att byta termostaten men samma problem uppstår, kylaren byttes också till en ny större kylare men utan att det hjälpte(kylaren innan var dålig). Så ny funderar jag på om man ska byta vattenpump och montera elfläkt eller vad bör man göra? :???:
av Arne
D24 är väldigt känslig om den går för varm, toppackningen kan ha farit. Kolla om du har olja i kylaren eller om du har högt tryck i kylaren.
av turbo98
Arne skrev:D24 är väldigt känslig om den går för varm, toppackningen kan ha farit. Kolla om du har olja i kylaren eller om du har högt tryck i kylaren.
Har redan kollat, kylarvätskan är fin
av Rådlös
Panelinstrumenten är inga precisionsinstrument. Har du mätt den verkliga temperaturen? Det gör man enklast med en IR-termometer: http://www.clasohlson.com/se/IR-termome ... r362286000
Det finns dyrare med lasersikte och pistolgrepp, men det är lite överkurs. Mät direkt på topplocket, t.ex nära termostaten, men inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten har öppnat. Gör en serie mätningar under uppvärmning och även när motorn är i full drift. Kolla samtidigt hur mätarnålen i panelinstrumentet visar. Då vet du att "vid det strecket är motorn XX°C och vid nästa streck är motorn YY°C". Mät på samma ställe varje gång, annars har du ingen nytta av mätningarna.
av Maacke
Förr på min 240 visade det att motorn var väldigt kall fast man kört i timmar, bytte då först thermostat utan resultat, bytte efter bara temperaturgivarn under 1ans spridar rör och då började den visa korrekt. Dock går min också väldigt varm på motorvägen heta sommardagar, nära att koka faktist enligt temp mätarn men så har jag kört i flera år och den har inte börjat betee sej annorlunda, min är från -81 och dom tidiga d24orna hade väl som sakt lite kylproblem.
Användarvisningsbild
av Frrla
Rätta mig om jag har fel nu.
men på vissa bilmodeller kunde man köpa en "slangsats" som man i princip utökade kylkapaciteten med. alltså man drog om kylsystemet lite så den kylde cylindrarna mot torpedväggen jämnare med resten av motorn, eftersom dessa oftast blev varmare PGA "felkonstruerad" kylning.

Har för mig jag hört någon som gjort detta på någon gammal volvodiesel som satt i en annan typ av bil.
av Maacke
Har också hört om det men aldrig riktigt sett någon göra det.
Skulle nog inte vara så illa på min, fast den gick inte lika varm förra sommarn som året före.
Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]

Ingen med någon idé?

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]