Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Håller på att skruva i en Volvo 240 -82 som går dåligt under belastning, har bytt kamrem och den ligger enligt alla märken, ställt tändning till ca 10grader på tomgång, ställt brytarn till 0,40, bytt tändkablar stift tändspole fördelarlock och rotor, motorn går bra på tomgång och även när man tomvarvar, när man dock kör ut på vägen och ska börja dra på växlarna så börjar den hosta och poffa och är allmänt orkeslös, vad kan detta bero på?
har kollat allt möjligt och börjar få slut på ideér, så tips mottages gärna! motorn är en B23A med en stromberg 175CD-nånting förgasare?

mvh
Senast redigerad av 1 sr1990, redigerad totalt 0 gånger.
Kolla först membranet i förgasaren om det är sprucket eller felmonterat (ganska vanligt). Det sitter 2 "tappar i membranet som ska passa i trotteln resp. huset. Har du bytt/justerat nål, munstycke i förgasaren? När dom blir slitna måste man justera ner CO-halten. När man kommer till en viss gräns får motorn för lite bensin "på varv".
På B20 motorerna kom detta "fenomen" när kamaxeln var utsliten (vanligt på dom) men jag har aldrig hört att detta hänt på B21/23.

Mvh
Lennart
Glömde skriva att jag kollat membranet också, och det var fint och rätt monterat men kanske skulle ta och byta ut det mot ett nytt iallafall det är ju inte många kronor.
Har inte justerat eller bytt något i förgasaren, tänkte testa byta bränslepump till en ny nu ikväll då jag misstänkte den, men det kanske är onödigt?
Hur justerar man CO halten på en sån förgasare? ,det konstiga är att den gick klockrent innan kamremsbytet, misstänker även lite att någon slang är felmonterad till insug/förgasare då insugspackningen böts och förgasaren skruvades lös i samband med kamremsbytet.
Om det skulle vara "tjyvluft" borde den inte gå bra på tomgång. Jag skulle nog kolla på kamremmen igen. Skiftade tändkablar? Den borde i.f.s inte gå bra på tomgång då heller. Vissa av förgasarmodellerna justerar man nålen upp eller ner och vissa munstycket undertill. Men har den gått bra innan så borde det inte vara det heller. Gå igenom noga och kolla vad du gjort sedan den gick bra.

Mvh
Lennart
Har kollat lite mer vid just insug och förgasare nu ikväll och upptäckt att termostaten till avgasreningen som sitter under insuget har gått av, testade plugga båda slangarna till denna men går ändå dåligt, kan det vara något med detta som spökar eftersom jag vet att
allt detta var helt när motorn började skruvas isär? Den går somsagt väldigt bra på tomgång och startar utan problem, när man varvar ur den ordentligt på tomgång kan det komma någon avgaspoff när den är påväg ned i varv men det känns som att de borde vara ganska vanligt på en så pass gammal förgasarmotor..
Plocka isär förgasaren och rengör allt, kolla även att pumpen levererar tillräckligt med bränsle!
Koppla loss bränsleslangen och för den till en PET-flaska, ska inte ta många sekunder att fylla flaskan till hälften.
Har nu plockat isär förgasaren och rengjort och blåst ur allt, den ser väldigt fin ut invändigt.
Kommit fram till att den får för mycket bränsle iomed att den sotar igen stiften, den blötar inte ner dem utan dom blir torra svarta och sotiga, justerat på skruven under förgasaren tills jag fick den att gå rätt hyffsat faktiskt, nästan inga ryck eller poffar vid belastning, men då upptäckte jag att den får alldeles för lite bränsle till förgasaren trots ny bränslepump!, filtret jag satt mellan pump och förgasare har hittils alltid blivit fyllt till hälften ungefär, även när man stängt av bilen och låtit den stå under natten, men nu är det i princip snustorrt! vad kan nu detta bero på? har testat koppla en flaska med bensin rakt ner till pumpen men den orkar knappt suga upp bränslet från flaskan, det kan väll inte vara så j*vligt att nocken på mellanaxeln blivit så nednött att den inte orkar häva armen i pumpen? den hade ju så bra tryck och soppa i söndags?

tacksam för tips hjälp och svar!
mvh
Nål och munstycke slits ganska mycket p.g.a blyfri bensin. Det hjälper unte med blyersättning, för det var själva blyet som hade en smörjande effekt. När det är ordentligt slitet får man det "fenomenet" att motorn går bra på tomgång men s--t på varv. Eller tvärt om. Först måste du ju givetvis få pumpen att fungera. Själva pumpen brukar bli sliten i lagringen för hävarmen (kortare och kortare slaglängd) snarare än att nocken blir utsliten, vilket dock inte är omöjligt. Ett enkelt sätt att avhjälpa, är en elektrisk lågtrycks pump. Typ någon av dessa,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... mp-523226/
Dom översta är för montering i motorrummet och dom medersta för montering bak vid tanken.

Mvh
Lennart
Trasig taklucka

Jag skulle låta det vara och satsa pengarna […]

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]