Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Bytte till nya fjädrar fram för en månad sedan. De gamla var kapade av tidigare ägare. Jag var noga med att få tillbaka fjäderbenen på samma plats som innan. Detta har resulterat i en väldigt positiv camber (ser det ut som i alla fall) och väldigt slitna däck i ytterkant på båda sidor. Ska man prova att vrida in fjäderbenen till den gamla förmodade märkningen som finns eller är det för mycket toe in?

Mvh
om det var jag skulle ja dra till en bra däckfirma o låta dem ställa framvagn lönar sig i längden.
jag hade fått lite för långa fjädrar en gång å det såg ut som väldigt positiv camber på en 200 ja hade fick kapa dom nått varv bil fan såg inte klok ut.
om det kan vara fjädrar som e för lång om det är hela grejen törs ja inte svara på
men det finns fler här som får haka på.
oavsett så är en riktig inställning bäst.
av rid54
Toe-in kan ju justeras oberoende av camber, så om du vill experimentera själv så försök rätta till camber och sedan toe-in. Men, som nämnts, en inställning av kunnig personal är måhända det bästa.
Camber och caster rör sig nästan inget om man "ställer tillbaka" till det märke som man gjort innan man "plockar ner". Men toe-in är väldigt känsligt. Jag har gjort en egen "stav" så jag kan kolla toe-in. Den är utlånad till min "kompis som har bilverkstad". Kan fixa en bild om någon är intressarad.

Mvh
Lennart
Tackar för svaren.
Ja, självklart är en hjulinställning att föredra, så det får nog bli så för detta är inte hållbart. Fjädrarna är visserligen från biltema, med de var till volvo 240 och det var rätt längd när jag jämförde med en gammal jag hittade. Kunde trycka in fjäderbenet ca. en cm på högersidan och bilen känns liite mer stabil. Det var den sidan det slitit mest på på utsidan för övrigt. Just 240 ska väl ha lite positiv camber har jag hört?
Lennart, Jag ser gärna bild på staven du tillverkat för kontroll.
Man känner/ kände nästan innan att hela däcken inte låg mot vägen.
Fjäderbenen är i alla fall inknödda max nu på båda sidor, och jag inbillar mig att det inte ser lika tokigt ut utom att den är hög som fasen.
Fick nedslag på besiktning för otillåten ändring på fjädrarna. Det var därför jag bytte till nya. De var faktiskt inte så mycket kapat på dem.
Jag ska ändå åka och "låna" hans balanseringsmaskin närmsta dagarna, så då ska jag passa på. Annars får jag rita den. Du skriver att den ser "hög som fasen" ut, har du kört med den så fjäderbenen "satt sig? Bara man rullar bilen några meter så "sjunker" framvagner ner en bra bit efter den varit upphissad med domkraft. Ligger fjädrarna rätt i "skålarna" ??

Mvh
Lennart
min sjönk inget efter 50 mil och fjädrar låg rätt i skålen. men annars har du rätt Lennart dämparna brukar inte sjunka ihop på en gång när man släppt ner.
fick som sagt kapa fjädrarna nått varv gjorde sen inställning hos däckgubben.
Det ändrar (framför allt) toe- in, men även "det andra" om man ändrar längd på fjädrarna. Så gör man något med fjädrarna så bör man kolla inställningen efter. Framför allt Toe- in. Den kan ändra sig 5 - 10 mm, det gör mycket på däckslitaget. När en 240 blir väl inkörd och fjädrarna "lagom sunkiga" då kan det ha ändrat Toe-in 3 - 5 mm bara det.

Mvh
Lennart
Jag skall inte säga emot alla råd som har givits här. Dom är med säkerhet rätt. Men jag skall visa en bild på hur mycket det är på en framvagn som skall stämma.
För någon vecka sedan kom ett inlägg om en bilbyggare och hans ambitioner att skapa en 16-cylindrig motor för att senare bli en sorts drömbil. Vi önskar honom lycka till och hoppas att han grejar det. Många av "oss" häpnade och några tappade hakan. Bilbyggaren hade en bild på en framvagn med olika vinklar och linjer på hur det skall se ut. http://www.sweet16.se/?page_id=756
Skrolla en bit neråt. Begrunda vad du ser och fundera lite, detta är inget man gör som en "glad amatörgaragemek". Överlåt det här till den som har nödvändiga mätinstrument och verktyg för detta. Alltså en framvagnsinställningsverkstad. Bor du i Göteborg med omnejd, så kan du vara lyckligt lottad, för där lär det finnas en "Drive in-verkstad". Kanske finns på andra ställen också, men dom är i så fall dåliga på att saluföra sig.
Tog några bilder igår. Den är gjord av 20x20x2mm och 15x15x1,5mm 4-kant rör, en kraftig fjäder och 2 st M6x60mm skruv + några muttrar och brickor. Den är justerbar för olika bredder och "kläms" fast i fälgkanten med "utsticket" på skruven mot däcket i mitten (höjden på däcket) bakom framvagnen. Drar ett streck med tuschpenna (i kanten mellan ytterrör och innerrör) och rullar bilen bakåt ett halvt varv på hjulen, dra ett nytt streck i skarven (ser du det andra strecket står däcken Toe-out) och rulla tillbaka ett halvt varv. Skillnaden mellan dom 2 strecken är din Toe-in. Den ska vara (bakhjulsdriven bil) c:a 0 - 3mm.
Bilagor
IMG_20150309_170143.jpg
Stoppskruven för fjädern som är flyttbar beroende på spårvidd
IMG_20150309_170143.jpg (990.71 KiB) Visad 1347 gånger
IMG_20150309_170024.jpg
Där du sätter i fjädern och närbild på skruven som trycks mot däck/fälg. Yttre mutter är en mutter med "krage" för större anliggning mot fälgen
IMG_20150309_170024.jpg (936.75 KiB) Visad 1359 gånger
IMG_20150309_165921.jpg
Hela stången monterad
IMG_20150309_165921.jpg (996.09 KiB) Visad 1364 gånger

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]