Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I princip är alla mätinstrument högohmiga. Dom drar alltså extremt lite ström. I = U/R. I är ström, Ampere. U är spänning, Volt. R är motstånd, Ohm.
Många instrument, särskilt påkostade panelinstrument kan ha instrumentets ohmvärde utskrivet på "mätartavlan". Detta gäller analoga instrument som har en nål som pekar på en skala.
Min åsikt om att ha det permanent inkopplat är negativ. Om något kan gå fel, så gör det säkert det om man har en sådan koppling. Det kan vara fukt och smuts som ligger på någonstans eller något annat elände och då händer det ju oftast när man behöver bilen för något viktigt. Så jag hade kopplat det över tändningslåset.
Jag kan ju påpeka att i båtar, lastbilar och traktorer inklusive entreprenadmaskiner har man ofta en batterifrånkopplare: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5405 Den röda grejen är alltså en sorts nyckel som man tar ur när man lämnar båten, lastbilen etc. etc.
Rådlös skrev:Den röda grejen är alltså en sorts nyckel som man tar ur när man lämnar båten, lastbilen etc. etc.
Jag har 2 st sådana i båten, en till varje batteri. Inte svårt att koppla in, däremot svårt om man ska ha den "lättåtkomlig". Man ska montera den i direkt anslutning till batteriet och då måste man ju öppna huven för att komma åt den och då lär den "vara på" hela tiden. Jag har också monterat en "batterimätare" till förbrukar batteriet som mäter via en shunt både volt, ampere och tid kvar till tomt batteri. Ungefär en sådan här,
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=3848

Mvh
Lennart
Se där man ska lära sig något varje dag! Tänkte ha den i glt:n å se om batteriet mår sämre i - grader. Om det skulle vara något fel på det. Men kan ju iofs hänga multimetern på dörren så man inte glömmer.

Kopplade iaf mätaren ordentligt. Har iaf svar på varför den bluddrar och går kasst första sekunderna efter start. Dåligt batterispänning tills den stabiliserar sig nära röda markeringen (14,2v enligt multimeter). Måste nog se över generator, kablage och batteri iaf...
man får inget begrepp med biltemas digitala mätare i startögonblicket de få sekunder man har på sig. men med den analoga voltmätaren hinner man ju se att det är kasst tills den går upp som den ska. men den visar ju inga siffror.

när batteriet vart vilande ca 30 minuter i ett par + grader är det strax över 12 volt i det. men batteriet kan väll vara dåligt iaf. det "verkar" sämre så fort det slår över till några -
Det är det olämpliga med digitala mätare. Dom bara bläddrar och räknar om spänningen rör sig upp eller ner så man får inget grepp om det riktiga värdet. Det finns dock digitala mätare som inte bär sig åt så, men då är det som så mycket annat, det kostar mera.
Därför har analoga mätare inte spelat ut sin roll. Dom fungerar bra vid t.ex "svajande" spänningar. Man ser direkt hur det rör sig upp eller ner.
Ett oscilloskop är inte dumt annars då det ger en tydlig bild av spänningen kan man säga. Man ser direkt på kurvan om det spikar upp eller ner, riktigt användbart för att mäta på lambda-sonder och andra givare.
Finns enklare handhållna modeller från någon tusenlapp som är smidiga vid felsökning i fordon.
Rådlös skrev:Jo då, men kanske inte något man kör omkring med dagligen. Även om det går. I alla fall för prov och tester av bilen.
http://www.electrokit.com/digitalt-osci ... sats.47063
Finns även som app till både Android och Iphone. Dock får man "fixa" probe själv. Jag har laddat ner appen, men inte gjort några "mätpinnar" än.

Mvh
Lennart

Om man räknar med att få högre avk[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]