Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#953517
Hej. Jag försöker ställa tomgången på en b21a med zenith 175cd2-se. Enligt haynes ska tomgången på denna modell (1981) ställas med justerskruven på toppen av insugningsröret. Altså överströmningskanalen. När jag skruvar på den händer ingenting. Magnetventilen fungerar och har rätt resistans. Det enda ställe det händer något är på justerskruven på gasspjället. Går ju bra i och för sig men det kan inte vara så det ska vara.
Nån som vet nått om detta?
Dessutom, vad gör tomgångsskruven på sidan av förgasaren? bredvid bimetall grejen (?) Det händer inget när man skruvar på den.
Senast redigerad av 2 mago, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#953661
är det rätt gasare du har?.
står det nått i boken om två justeringar till tomgång?.


hasse.
av Amarace
#953666
Om inget händer när du skruvar på skruven är den endera av, eller så är magnetventilen trasig/fel. Skruva upp skruven o kolla at den är ok, kolla öven att magnetventilen har full slaglängd och är till en 240, finns olika längder till andra bilmärken. När man drar loss strömmen ska motorn nästan stanna. Ställ aldrig på spjället, då kommer glödtändningarna som ett brev på posten.

Skruven på sidan av förgasaren är ingen tomgpngsskruv utan en finjusteringvför CO (sällan den ger nåt märkbart utslag dock)).
av mago
#956157
Tack.
Vet inte om det är rätt förgasare... men motorn är bytt fick jag veta när jag kollade med volvo. Jag har prövat båda sätten enl boken. Bara det gamla sättet gör nått med tomgången. Men det ska vara på det nya sättet eftersom det är en 81a.
Det är nått fel med den magnetventilen eller kanalen. Det verkar troligt.
Ska kolla med slaglängden. Men jag tror den bottnar iaf... och den låter klick. Så den rör på sig.
Kan kanalen vara tät? Men det är väl en ganska bred kanal som inte blir så skitig. Kanske fel packning mellan förgasare och insug? Kan det förekomma om det är fel förgasare.
Vet inte om jag ska våga skruva av förgasaren för att kolla hur det ser ut. Måste jag isåfall skaffa nya packningar?
Var lite dum för jag skruvade på CO skruven på sidan av förgasaren utan att märka den... Hoppas den inte gör så mycket som du säger. Ska jag skruva ut den lite innan jag åker till bilbesiktningen? Om det utåt för lägre CO halt?
Glödtändning? Är det när motorn inte vill slå av sig fast man har vridit av tändningen?
av mago
#964317
Hej. Nu har jag checkat magnetventilens längd. Den är rätt längd. Men ska den fjädra ut? Den fjädrar bara ut en bit.
Har testat med en vaccummätare på förgasaren (vaccumslangen till tändningen) Det är inget vaccum vid tomgång och bara lite vid 2000 Varv/min, ca 100 (mmhg?) stabilt. Om jag gasar plötsligt så går den ner mer, typ 400. Er detta normalt? Står i Hynesboken att det ska vara typ 0,5 bar /400mmhg vid tomgång.
Tändning 12 grader. kamvikel 58 grader. Har checkat alla vaccumslangar. Packningar verkar ok. Spjällaxeln är glapp men inte så mycket.
Några tips?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#964396
mago skrev:Hej. Nu har jag checkat magnetventilens längd. Den är rätt längd. Men ska den fjädra ut? Den fjädrar bara ut en bit.
Har testat med en vaccummätare på förgasaren (vaccumslangen till tändningen) Det är inget vaccum vid tomgång och bara lite vid 2000 Varv/min, ca 100 (mmhg?) stabilt. Om jag gasar plötsligt så går den ner mer, typ 400. Er detta normalt? Står i Hynesboken att det ska vara typ 0,5 bar /400mmhg vid tomgång.
Tändning 12 grader. kamvikel 58 grader. Har checkat alla vaccumslangar. Packningar verkar ok. Spjällaxeln är glapp men inte så mycket.
Några tips?
vad gäller magnet ventilen ska den vad jag vet fjädra ut en bit när strömmen bryts och täppa hålet i insuget.
vaccumet är slangen till insug bytt?. är det skit i nippeln på insuget som slangen sitter på?.
Det är normalt med mindre vaccum vid plötsligt gaspådrag.
enl min erfarenhet brukar det inte va nått vaccum att tala om på tomgång.
läcker insug packning eller gasar packningar då får du sämre vaccum?. Lika så om spjällaxeln är glapp men ngt glappa är de jämt på gammalt
ngt glapp spjällaxel och vaccum har jag inte haft bekymmer med men självklart bättre om axeln inte glappar.
Är vaccum klockan på fördelaren bra? rör sig brytar plattan när du suger i slangen?. Brytar plattan ska eller inte gå tillbaka om du stoppar
tungan i hålet på slangen eft du sugit i den.
rep böcker från hynes brukar jag änvända och lägga under nått stolsben som har pajat.
Glöd tändning är när nått glöder i förbränningsrummet när du vrider av tändning sot tex eller fel värme tal på stiften eller för hög tomgång.
det här är ju bara mina erfarenheter finns säkert fler åsikter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#964453
En motor har högst vakuum vid tomgång, då är ju gasspjället stängt. Om man gasar till och släpper så den går ner till tomgång så ska mätaren sjunka ner snabbt (vakuumet minskar när du öppnar spjället) för att sedan stiga upp över den tidigare nivån för att sedan sjunka en liten bit och stabilisera sig där. Brukar vara c:a 0,5 - 0,7. Så har du ett vakuum på mindre än 0,5 på tomgång så är ju något fel. Just vakuummätare var "förr i tiden" det mest använda instrumentet, innan elektriska instrumenten fanns. Sedan är inte vakuumslangen till fördelaren det bästa stället att mäta på. Den går ju till förgasaren. Du ska mäta på en slang som går direkt in i insuget, typ slangen till bromsservon eller om det finns någon annan. En del fördelare har 2 vakuumslangar, då kan du mäta i den som går direkt till insuget.
Dock tycker jag att Haynesboken är värd ett bättre öde än underlägg för trasiga stolar. Problemet med Haynes är att dom utgår från engelska bilar och skriver dom på engelska så dom böcker vi köper här är översatta till svenska och gäller för Volvobilar på engelska marknaden. Men specifikationerna är ju riktiga, det är ju Volvo som gjort dom.

Mvh
Lennart
av mago
#964536
Tusen tack för svar.
Har testat vaccummäteren på insuget. Slangen till vevhuventilationen.
Resultat:
Med kall motor pändlar visaren på vaccummätaren mellan 250-350mmgh. Med varm motor mellan 300-350mmhg (0,4-0,47bar). varm motor stabilt varvtal på ca 2000v/min stabilt på 450mmhg (0,6bar)

Hur ska detta tolkas? Googlade lite... Brända ventiler? kamremmet hoppat? svaga ventilfjädrar?

Ska lägga till att tomgången är mer än normalt ojämn. Fortfarande ingen skillnad om jag drar ut sladden på magnetventilen.

Tog ut ett tändstift. Det liknar det till vänster på den här bilden:

http://performanceunlimited.com/illustr ... img106.gif

Snålställd? fel på tändningen. Har bytt allt på tändningen för ett år sen. brytare kondensator tändkablar tändspole rotor fördelare tändstift.

Var ska jag börja?
Användarvisningsbild
av lennarte
#964541
mago skrev:Tog ut ett tändstift. Det liknar det till vänster på den här bilden:
Den får för lite bensin, alt. för mycket luft. Du måste fixa först så magnetventilen fungerar och att du "återställer" gasspjället till det ursprungliga läget. Det kanske löser dina problem + e.v att justera/byta munstycke/nål förgasaren så den får mer bensin. Kolla även att membranet är helt och sitter rätt monterat. Sedan kan du "ta" ett kompressionsprov, halvvarm motor, full gas. Provar du med en mätare utan papper så skriv upp resultaten, du kommer garanterat inte ihåg det. Sedan "putsar" du i några "pump" olja med en oljekanna och gör om provet. Skillnaden mellan proven säger en hel del om motorns kondition. På en frisk motor ligger alla relativt lika. Under 10 kg bör det inte vara, brukar ligga mellan 11 och 13 kg och helst inte mer än 10% skillnad mellan cylindrarna. Är det någon cylinder som är markant sämre och det är stor skillnad (på samma cylinder) mellan proven är kolv/kolvringar dåliga. Är det ingen skillnad mellan proven är det en ventil.

Mvh
Lennart

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]