Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krill0
Hej

Det har börjat läcka olja. Ser ju ut som att det kommer från växellådan. Bultarna kändes åtdragna med spärrskaft. Vad kan problemet vara?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.4 MiB) Visad 288 gånger
Senast redigerad av 1 Krill0, redigerad totalt 0 gånger.
av 122Sport
Med största sannolikhet vevaxeltätningen innanför svänghjulet på motorn...
av Rådlös
Det kan ju läcka på många ställen. Och ett fall som inte är ovanligt är att om det läcker från t.ex motorn så blåser det bakåt av fartvinden och kylarfläkten. Man kan förledas att tro att det är växellådan när det i själva verket kommer från t.ex vevaxeltätningen i motorn. OBS! Detta var bara ett exempel. Det behöver inte vara så.
Jag kan berätta ett annat beskrivande exempel. Jag fyllde på motorolja och råkade spilla en liten slatt. Det rann neråt och bakåt. Vid besiktningen en tid senare påpekade besiktningskillen att det fanns en liten läcka någonstans bak på motorn. Det var alltså det spillet han såg och tolkade det som en läcka.
Jag gjorde en motortvätt så var problemet löst.
Har du kollat nivåerna i motorn och växellådan? I så fall får du ju en fingervisning om var en eventuell läcka är.
av Krill0
Kan nämna att jag gjorde rent motorn under igår, körde till affärn och tog bilden i morse. Innan så var det rejält oljigt under. Oljenivåerna verkar OK. Ska kolla dem igen om några dar.
av Krill0
Har rivit växellådan (automat aw71). Lyckades få convertern kvar, så jag måste få tbax den rätt på lådan. Läser att det e lätt att göra fel. Vad ska jag tänka på?

Tack på förhud
Bilagor
image.jpg
image.jpg (131.91 KiB) Visad 282 gånger
Användarvisningsbild
av Frrla
fetta in, eller lägg på olja på den nya packboxens insida, och se till att det är riktigt rent innan du sätter dit den.

Angående läckaget så är ett vanligt ställe att det läcker vid halvmånen i bakkant till ventilkåpan. många ger f i att byta den när de sätter dit ny ventilkåpspackning, för den finns inte med eller begriper inte var den ska sitta.

kan inte säga något om lådan för då kommer de bli galet...
av Krill0
Ok, ska kolla det! Såg att det har börjat läcka i topplockspackningen oxå. Först ska vi se att bilen överlever växellådsmonteringen :P
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]