Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
har fått problem med vibrationer i ratten , trodde först att det var obalans i däcken men har prövat med andra fälgar med samma resultat.

Vibrationerna börjar vid ca 80 och blir bara värre och över 90 går det knappt att köra då bilen även börjar att vibrera,
utöver detta så hörs ett klopprande ljud ,

kan även kännas lite diffus i styrningen mellan varven

mina funderingar just nu går till hjulagrerna , är det möjligt att man kan få dessa problem om dessa är trasiga trasiga

prövade att sätta åt lagret på ena sidan ett "låshack" ,kändes som att det vart bättre , men om det vart det så var det mycket kortvarigt 1-2 dagar senare så var det samma sak igen.

kan även tillägga att jag fick problem med okena fram varpå bromsarna gick varma, om detta kan ha påverkat hjullagrerna
av Amarace
Hjullager kan påverka, men bara glapp brukar inte orsaka vibrationer, styrleder däremot brukar vara en stor bov, kolla även innre, många glömmer bort dom. Bakre bärarmsbussningarna kan också orsaka vibrationer, men mest vid inbromsning.
Användarvisningsbild
av skalman65
Har vart och ryckt och letat efter ett glapp två ggr utan resultat.
tog nu och monterade loss damaskerna för att riktigt kunna se inre styrleden.
kunde inte se något glapp, men däremot så rann det ut ca 0,5dl olja, efter att damasken var borta
Då jag har servo kan det vara den som spökar,
eller är det jag som troligen missar att det trots allt är glapp i en av styrlederna?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det allra vanligaste är nog "vanlig" obalans i däcken. Kolla efter skador på däck och/eller fälg också, eller om en balansvikt saknas. Smuts på insidan fälgen kan först lägga sig i ett jämnt lager för att plötsliigt vid en oavsiktligt påkörning eller ett gupp kan en del av det lossna

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av skalman65
lennarte skrev:Det allra vanligaste är nog "vanlig" obalans i däcken.
Hade prövat med andra fälgar tidigare, men då jag inte hittade något glapp så gjorde jag ett test till denna gång med originalfälgarna.

Nu så var vibrationerna borta, de fälgar jag använder normalt kommer från min V50
och om man tittar i listan här

så skiljer sig navhålet 240 65,1 - V50 63,4

förutom det så överensstämmer dimensionerna modellerna emellan (bortsett från ET)

kan det var så att det är navhålet som är mitt problem? finns det färdiga distanser att köpa

ska lämna in fälgarna i morgon och se om det skulle vara något obalans. även om jag inte tror det.
av Amarace
Hur får du på fälgarna då det är mindre navhål än navet? Går ju inte att fixa med distans, då får du använda spacer, vilket du bör iomed att ET skiljer med 21mm.
Användarvisningsbild
av skalman65
Amrace skrev:Hur får du på fälgarna då det är mindre navhål än navet?
Går hur bra som helst, om man bortser från vibrationerna i ratten.....

Men för att få bort dessa så håller jag på att titta på svarvade spacers
av mago
Kan bara spekulera, men det kan vara servoventilen. Testa om vibrationerna är kopplat till motorvarvtalet. Om det är det är det en möjlighet. ökat varvtal - högre tryck - gör att ventilen börjar självsvänga.
Det är iallafall en teori...
Annars tycker jag det låter som att det är chans för att det är hjullagren i kombination med glapp styrlederna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har inga andra däck och fälgar som passar denna bil du kan prova med innan du börjar byta delar?

Mvh
Lennart

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]