Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krang
Har skaffat ett par begganade Bosch Big Knick som jag har kopplat in. Mitt första försök var helt enkelt att dra relät med glödspännignen till det befintliga helljuset men det fungerade inget vidare då ljuset fastnar ibland. Hittar inga konsitga backspännignar när det fastnat men de fastnar likförbannat. Det vanliga H4 heljuset slocknar men extraljusen lyser trots att det inte finns nån spänning över relät. Slår man till relät så släpper det.

Fungerar jätte bra men fastnar 1 ggr på 50ggr.

Alstå söker jag den ultimata lösnignen och vill koppla extraljus relät parralellt med det befintliga heljusrelät men! vart sitter det? har letat men hittar inget. Eventuellt drar jag kabel från omkopplaren i kupén istället.

Var finns helljusrelät eller reläerna?. Har taffsat på reläboxen under huven men det verkar inte sitta där.
av Addekarlsson
Byt relä bara, så är saken troligen biff sen. Inte helt ovanligt att ett relä av sämre kvalitet/begagnat hänger sig.
Jag köper alltid reläer på Preem och Statoil. Biltemas och dom på OKQ8 har jag erfarenheter av att dom hänger sig, trots att dom är nya.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Brainy
Håller med föregående talare om att du borde testa byta relät först.

/Anders
av krang
Brainded skrev:Håller med föregående talare om att du borde testa byta relät först.

/Anders
Jag hade ett gammalt Lucas relä först men köpte ett nytt på meknomen och samma problem. Ska jag dela upp vardera extraljus på ett varsitt relä. Drar 16A nu genom ett 30A relä men löser det sig med två kanske?

Vi kan ju lägga upp en lista på vilken ordning jag bör prova koplingar.

1. Prova med två fräscha reläer med samma kopplingspunkt som tidigare.
2. Prova med två reläer som vardera dras av respektive befintligt helljus.
3. Koppla till helljus relä eller regalage i kupén.

Finns det fler förslag. Kan jag ute sluta något?
av Addekarlsson
Jag vet att det är överkurs, men jag kopplar alltid 1 relä per extraljus.
Mekonomens reläer vet jag inget om hur dom är.

Signalen från befintligt helljus drar jag till relä 1, sen från det vidare till relä2 och vidare till relä3. Så jag bara bryggar mellan mina relän.
Det är ström, jord och signal ut jag drar separat bara för varje relä.

Så mitt förslag är:

Mvh/ Adde
av krang
Addekarlsson skrev:Jag vet att det är överkurs, men jag kopplar alltid 1 relä per extraljus.
Mekonomens reläer vet jag inget om hur dom är.

Signalen från befintligt helljus drar jag till relä 1, sen från det vidare till relä2 och vidare till relä3. Så jag bara bryggar mellan mina relän.
Det är ström, jord och signal ut jag drar separat bara för varje relä.

Så mitt förslag är:

Mvh/ Adde
Meknomens reläer verkar bra. Har inte hitta nått bättre. Men hur de är rent elektriskt vet jag inte. De jag sett på Clas Ohlsson och vissa mackar ser kassa ut men de kanske fungerar bättre :D . Har köpt ett dubbelt relä på mekonomen och ska ut och koppla efter middagen. Sen måsta jag åka en sväng och ser hur det fungerar. :D Med tanke på min lycka hitills med extraljusen så fastnar väl det ena nu istället. :twisted:

Men som stolt 440 ägare ger man sig inte så lätt. 5-56 förbrukningen är hög på denna modell. 8)
av krang
Nu har jag pluggat in ett dubbelrelä istället med ett relä till varje ljus. Har provat en stund och än har det inte hängt sig. Får observera detta några dagar som vanligt.
av StigH
Konstiga fel? :?:
Har aldrig råkat ut för att dom "hänger sig" Är allt verkligen rätt kopplat?
Svetsade relän har jag ju råkat ut för ibland men de släpper ju inte bara för att man knackar på dem.. Reläkontakterna är ju som anges, "hopsvetsade", oftast pga för hög ström.. :cry:
av Addekarlsson
Relän som hänger sig är inte alls ovanligt. Det är så dom beter sig när dom är feltillverkade/slitna/dåliga.
Inträffar precis lika ofta som att dom bara slutar fungera helt.

Och tro mig, jag har erfarenhet av relän...
I min förra 740 GLT jag ahde för ett par år sen kopplade jag och en kompis in nånstans mellan 15-20 relän extra i bilen.
I den 780 jag nyligen hade var det väl 10-15 relän extra och i min nuvarande 960 har vi efter 1 månad kopplat in 7 relän extra än så länge. Så när jag snackar om relän, så vet jag vad jag pratar om. :wink:

Mvh/ Adde
av krang
StigH skrev:Konstiga fel? :?:
Har aldrig råkat ut för att dom "hänger sig" Är allt verkligen rätt kopplat?
Svetsade relän har jag ju råkat ut för ibland men de släpper ju inte bara för att man knackar på dem.. Reläkontakterna är ju som anges, "hopsvetsade", oftast pga för hög ström.. :cry:
Nej, Defintift inge felkopplingar här. Jag är händig på sånt även om misstag förekommer, men inte i det här fallet.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]