Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har tagit ut armaturen och skrapat lite försiktigt på själva mätaren utan någon skillnad. Ska byta själva pumpen så passade på att prova då det fungerade på en annan bil.
Kan det vara mätarhuset som felar? Eller ska man köpa ny armatur också? Den såg inte alls speciellt rostig ut.
Det är ju ett känt fel på äldre Volvo att motståndstråden i givaren blir utsliten med tiden.
Om du har en multimeter så mät ohmvärdet mellan fullt och tomt. Om du rör flottörarmen upp och ner så ser du om det är något avbrott någonstans. Dessvärre vet jag inte vad värdena skall vara på en hel och fungerande givare, men det går säkert att googla fram eller om någon annan vet.
En ny givare från Volvo är dyr, uppåt ett par tusen. För några veckor sedan såg jag något inlägg här (tror jag?) där någon hade hittat piratdelar för nästan en tiondel av Volvos priser.
Då är / bör det vara fel i armaturen om jag förstår dig rätt? Har digital mätare och den verkar inte direkt visa något avbrott vad jag kan se.

Men och andra sidan är el inget ämne jag är bra på. Kastade en tankpump i betonggolvet en gång och satte tillbaka den. Höll dryga 2000 mil till ;-)
Visaren kan mycket väl vara digital, men givaren är i högsta grad analog. Det är en motståndstråd som är lindad med glesa varv och armen med flottören rör sig över den tråden och "tar ut" ett Ohmvärde på den här trådspiralen som mätaren i instrumentpanelen gör om till ett läsbart värde. Antingen digitalt med siffror på en display digitalt, eller en nål som pekar på en skala analogt. Efter många års tjänst kan tråden bli utsliten.
På både Amazon och 140 modeller har jag "lagat" tankgivare genom att löda ihop trådarna före och efter "brottet" en bit ifrån där "släpskon" rör sig med "gott resultat". Förmodligen blir det en liten felvisning men det visar i alla fall något hela vägen.

Mvh
Lennart

Om man räknar med att få högre avk[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]