Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
Tänkte plocka ur förpumpen ur tanken på 240'in
motorn är idag en b23e -80

men det satt en D6 för många år sedan.

Är det samma tank på de motorerna, kan pumpen med andra ord fått pumpa både diesel och sedan bensin ?

Har öppnat så jag ser tanken genom skuffen, 2 kablar går ner i tanken (antar att 1 till pump o 1 till bränsle mätare)

men sedan har jag 1 jord-kabel som sitter på "locket" bredvid de 2 kablarna, denna ser nästan eftermonterad ut.
Någon som kan bekräfta hur pump och tank armatur normalt skall jordas, är det via denna kabel eller jordas det via tanken.
Senast redigerad av 1 skalman65, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av skalman65
Gjorde ett försök att få isär armaturen från tanken.
efter något slag på ringen så såg det ut så här.

Först var det lite fuktigt på utgående bränsle rör, varpå jag kände lite försiktigt på den ,
varpå bilden vart en annan.

Antar att det är så ruttet att det bara är att byta allt,

Skall man tömma tanken och lyfta ner den, för att kunna jobba bättre samt få lite bättre översikt, menar är det genomrostigt där kanske det är någon annanstans på tanken.

Eller är det bara ett känt problem att "locket" med anslutningar rostar sönder och tanken klarar sig?

Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är ju ett känt problem att armaturen rostar, det är sällan själva tanken ger upp!
Den brukar vara jordad i locket, resterande två kablar går igenom locket till pump respektive nivågivare.
Det är mest troligen samma förpump.
Användarvisningsbild
av skalman65
Hilmer skrev:Den brukar vara jordad i locket, resterande två kablar går igenom locket till pump respektive nivågivare.
Det förklarar varför inte bilen startade efter jag var o kikade på det. jordpunkten försvann.

Då kan jag jobba på att få upp armaturen med tanken i bilen, så slipper man det momentet, eller är arbetet smidigare om man tar ner tanken?

Finns det någon som vet något "knep" för att få upp låsningen till armaturen.?

Eller är det bara att fortsätta att knacka tills det lossnar.?
Användarvisningsbild
av Hilmer
skalman65 skrev:
Hilmer skrev:Den brukar vara jordad i locket, resterande två kablar går igenom locket till pump respektive nivågivare.
Det förklarar varför inte bilen startade efter jag var o kikade på det. jordpunkten försvann.

Då kan jag jobba på att få upp armaturen med tanken i bilen, så slipper man det momentet, eller är arbetet smidigare om man tar ner tanken?

Finns det någon som vet något "knep" för att få upp låsningen till armaturen.?

Eller är det bara att fortsätta att knacka tills det lossnar.?
Jag har aldrig ens tänkt tanken att ta ner tanken även om det är trångt att komma till ibland.
Fyll hela "koppen" med rostlösare och låt det dra nån dag, sen är det bara att knacka runt motsols.
Man använder med fördel ett mässing eller koppardorn för att undvika gnistor ;)
Hilmer skrev:Fyll hela "koppen" med rostlösare och låt det dra nån dag
jätte bra tips, har fått ligga i blöt sen i går.

Ska ut och göra ett försök att få loss ringen i morgon.

Nu vet jag inte hur den ser ut innan jag får upp armaturen,
men kan man löda dit en ny jord punkt, om nu tankarmaturen verkar ok för övrigt.

loppa fast jordpunkten med svetsen tror jag inte är det bästa, :lol: ,
men kan det finnas något bra lim etc...
Det var en smart lösning för jordpunkten, :-)-)
blir till att beställa en ny armatur, men kommer nog att fixa till jordkabeln på samma sätt.
Då kommer det inte att bli några problem på den biten.

Har hittat nya armaturer på blocket , som jag tänkte att köpa.

Men låsringen såg inte så trevlig ut, och bör bytas ut , då byter jag nog gummitätningen samtidigt.

Så såna här lite udda saker var söker man dessa,?

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]