Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerG
Jag har nyss köpt en gammal volvo 460 96:a
Och jag undrar vart blinkesrelät sitter?
Tacksam för svar Christer
Användarvisningsbild
av Camel
Välkommen till forumet!
31 betyder minus (jord). C2 är anslutning för extra kontrollampa som visar om blinkers på tillkopplat släp fungerar. Det brukar fungera så att om strömförbrukningen är markant högre än vad två lampor på 21 W drar, aktiveras denna utgång som kvittens på att det blinkar bak på släpet. Om strömförbrukningen är markant lägre än vad två 21 W lampor drar, blinkar relät snabbt. Om din bil har en extra kontrollampa för blinkers för tillkopplat släp kommer jag inte ihåg. Det var länge sedan jag körde en bil från 400-serien. Men många andra Volvomodeller har haft denna kontrollampa så det fanns kanske även på 400-serien.
Placeringen av blinkrelät på 400-serien vet jag inte. Det vet säkert någon annan här.
av ChristerG
Kan det sitta ihop med Varningshjuskontakten?
Camel skrev:Välkommen till forumet!
31 betyder minus (jord). C2 är anslutning för extra kontrollampa som visar om blinkers på tillkopplat släp fungerar. Det brukar fungera så att om strömförbrukningen är markant högre än vad två lampor på 21 W drar, aktiveras denna utgång som kvittens på att det blinkar bak på släpet. Om strömförbrukningen är markant lägre än vad två 21 W lampor drar, blinkar relät snabbt. Om din bil har en extra kontrollampa för blinkers för tillkopplat släp kommer jag inte ihåg. Det var länge sedan jag körde en bil från 400-serien. Men många andra Volvomodeller har haft denna kontrollampa så det fanns kanske även på 400-serien.
Placeringen av blinkrelät på 400-serien vet jag inte. Det vet säkert någon annan här.
Användarvisningsbild
av Camel
ChristerG skrev:Kan det sitta ihop med Varningshjuskontakten?
På flera andra Volvomodeller sitter blinkrelät i varningsljusknappen. Det är väl bara att dra ut och titta om det är lika på din bil. Som jag skrev innan vet jag inte var blinkrelät sitter i 400-serien. Men om relät på din bild är det riktiga skulle jag leta någonstans under instrumentpanelen (över pedalerna).
Användarvisningsbild
av Camel
Vad bra. Men det var väl knappast relät på din bild som satt i knappen? Det brukar vara helt inbyggt relä i knappmodulen.

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]