Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av angrah
Hejsan! Har en fråga. Köpte en Volvo 245 GL -90 igår. Killen har tidigare aldrig använt sig av sin bensinvärmare. Den sitter som den ska och uret fungerar utmärkt. När jag sätter igång den så knäpper det till i motorrummet. Vet inte riktigt om den fungerar eller behöver service. Låt säga att det var 5 år sedan den användes sist, behöver den en översyn? Vad ska jag i så fall göra? Eller är det så att den fungerar men är oerhört tystlåten?

Tacksam för svar!

Nils Kempe
av Rådlös
Vad är det för en värmare?
Volvos egen Fungerar ju så att den värmer kylvattnet och varmluften till kupen kommer den vanliga vägen. D.v.s. genom kupefläkten. Värmaren skall definitivt höras även om det inte är något stort oljud direkt. Dessutom kan man höra ett tickande från bränslepumpen.
Här kan du läsa en hel del svar om just Volvos värmare:
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.ph ... highlight=
Svaren handlar mest om inkoppling och funktion. Men du bör kunna få ut mycket ur dom också.
av anp
En bensin/dieselvärmare väser ganska tydligt vid drift, så hör du inget så fungerar den inte.
Kan man inte skruva själv, så misstänker jag att det är en dyr historia att laga värmaren.
Jag har samma problem med min 245 -90, men jag kommer hellre att ta bort värmaren och montera en vanlig blockvärmare då jag alltid har tillgång till eluttag där jag parkerar under längre tidsperioder.
av angrah
Rådlös skrev:Vad är det för en värmare?
Volvos egen Fungerar ju så att den värmer kylvattnet och varmluften till kupen kommer den vanliga vägen. D.v.s. genom kupefläkten. Värmaren skall definitivt höras även om det inte är något stort oljud direkt. Dessutom kan man höra ett tickande från bränslepumpen.
Här kan du läsa en hel del svar om just Volvos värmare:
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.ph ... highlight=
Svaren handlar mest om inkoppling och funktion. Men du bör kunna få ut mycket ur dom också.
Det är volvos egna! Om den bara knäpper till, kan det vara så att bara glödstiftet är sönder då eller måste flera faktorer vara sönder?
av Rådlös
Glödstiftet är en felkälla, som man eventuellt kan kontrollera själv. En annan är trasig eller smutsig flamvakt. Det är en fotodiod som ger klartecken så länge lågan brinner. Om lågan slocknar eller inte tänder, stoppas bränsletillförseln. Jag har inte kollat detta själv. Men del lär vara dom två felkällorna som en "vanlig bilägare" kan kontrollera. Det övriga är ju en stor del styrelektronik med reläer, sensorer och kopplingar. Och det är inte det lättaste om man inte är bilelektriker.
Så är du det minsta osäker och vill använda din värmare, tycker jag du skall tala med en verkstad. Det behöver ju inte vara värsta generalfelet. T.ex. ett nytt eller rengjort glödstift kanske återuppväcker din värmare. Och du kommer att upptäcka en ny vän i din motorvärmare för alla bistra vintermornar.
av angrah
Rådlös skrev:Glödstiftet är en felkälla, som man eventuellt kan kontrollera själv. En annan är trasig eller smutsig flamvakt. Det är en fotodiod som ger klartecken så länge lågan brinner. Om lågan slocknar eller inte tänder, stoppas bränsletillförseln. Jag har inte kollat detta själv. Men del lär vara dom två felkällorna som en "vanlig bilägare" kan kontrollera. Det övriga är ju en stor del styrelektronik med reläer, sensorer och kopplingar. Och det är inte det lättaste om man inte är bilelektriker.
Så är du det minsta osäker och vill använda din värmare, tycker jag du skall tala med en verkstad. Det behöver ju inte vara värsta generalfelet. T.ex. ett nytt eller rengjort glödstift kanske återuppväcker din värmare. Och du kommer att upptäcka en ny vän i din motorvärmare för alla bistra vintermornar.
Kollade å sprejjade lite 556 på säkringarna för de såg lite risiga ut. Nu när jag trycker igång bensinvärmaren klickar det till en gång.. sedan startar fläkten i värmaren typ en tiondels sekund och sen stannar den, kort efter det klickar det till igen. Verkar ju inte vara fel på tekniken i allafall. Känns som om det är något som säger ifrån så den stänger av sig själv, kan det vara så ?
av Tim_82
"flammvakten" skulle jag gissa på... är som ett öga som ser om lågan tänds när soppatillförseln börjar. blir det ingen låga efter en viss tid så slutar den pumpa bensin av förklarliga skäl. Har ingen vidare koll på bensinvämare men vet att det brukar vara liknande fel på oljepannor =D
av angrah
Tim_82 skrev:"flammvakten" skulle jag gissa på... är som ett öga som ser om lågan tänds när soppatillförseln börjar. blir det ingen låga efter en viss tid så slutar den pumpa bensin av förklarliga skäl. Har ingen vidare koll på bensinvämare men vet att det brukar vara liknande fel på oljepannor =D
Okej. Hur ser den ut när den är hel och hur ser den ut om den e trasig? Nåt signalement jag ska gå på? Tacksam för svar! /Nils
av janwen
Om det är en Ardic (Volvo flygmotor) 091B, "Ståltermos" skall den först snurra till och sedan vara tyst i ca 60 s. Under denna tid värms glödstiftet. Därefter skall bensinpumpen börja ticka. Om värmaren inte tänder på ca 30 s stannar bensinpumpen och allt börjar om igen. Ha tålamod.
Det man kan fixa själv är att sota glödstiftat, kolla om någon av termostaterna löst ut eller lagt av. Skruva ur glödstiftet och blås rent. Termostaterna sitter innaför två "gummilock" på sidan av värmaren.
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]