Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bengts
Bild

Köpte två dörrar från en Volvo 242. Allt frid och fröjd fram till dess monteringen. Höger dörr och lås passade perfekt. Men vänsterdörren hade helt annorlunda låskista.

Bild

Ursprungligt lås.

Bild

Bild

Mothållet på 242 B-stolpe.

Hur som helst, jag behöver ett passande mothåll till låset enligt översta bilden att montera på 242:an. Någon..?
Användarvisningsbild
av lennarte
Dörrar på 140 modellerna har en aluminium ram över rutorna som du kan skruva bort + att det sitter en 3-kantig ventilationsruta på framdörrarna. Alla 240 har "helsvetsade" dörrar i stål utan ventilationsruta. Enda undantaget är 1974 års 140 som har samma dörrar som 240. Den har (i princip)samma kaross som 240 från vindrutan och bakåt.

Mvh
Lennart
av bengts
lennarte skrev:Dörrar på 140 modellerna har en aluminium ram över rutorna som du kan skruva bort + att det sitter en 3-kantig ventilationsruta på framdörrarna. Alla 240 har "helsvetsade" dörrar i stål utan ventilationsruta. Enda undantaget är 1974 års 140 som har samma dörrar som 240. Den har (i princip)samma kaross som 240 från vindrutan och bakåt.

Mvh
Lennart
Dörren har stålram. En numera avliden god vän arbetade på Volvo PV när efter en semester, 1973?, stålram för sidofönstret infördes. När monteringen drog igång passade inte dörrarna. Tidigare med lättmetallramen hade montörerna sopat till ramen med en klubba och dörrarna passade. samma metod fungerade inte med stålramarna. Monteringsjiggarna var glappa och fick justeras varefter monteringen kunde återupptas.

Hade de första 242 likadana lås som 142 eller infördes nya i och med 242?
av Amarace
Du har olika årsmodeller, det gamla låset sitter 67-77, från och med årsmodell 78 är det nyare dörrlåset.

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]