Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Square
#913968
Hej!

Jag har en Volvo 240 GL -88 med 115hkr motorn. Ett problem jag har är att när man startar bilen så laddar inte generatorn. Har mätt vid batteriet till ca 11.5v när motorn är igång med en del förbrukare påslagna mot för 12v ca innan start. Däremot om man gasar till så motorn når ca 3-4000rpm så ser man att instrumentlamporna samt strålkastarna börjar lysa starkare och mäter jag då vid batteriet laddar den ca 13.9v alltså som den ska.

Tillägg är att laddningslampan på instrumentpanelen lyser inte när jag slår på tändningen. Har läst att det kan göra att generatorn aldrig fattar att man startat bilen och börjar ladda, men bara man varvar ca 3-4000rpm så är det som att generatorn fattar och hoppar igång och fungerar normalt tills man stänger av motorn.


Vad kan göra att bilen beter sig på det här viset? Någon som haft samma fel? Är lite irriterande att behöva varva ur den vid varje start.

Tacksam för alla ideér och tips!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#914054
testa o byt laddnings regulatorn du får då samtidigt ett par nya kol kan bete sig så här om kolen knappt ligger
an mot kolbanan som jag kallar det kolla samtidigt så att kolbanan inte är alltför sliten innan du monterar.
har haft samma skit som du och bytt sagda del och det har i mina fall funkat.
annars får du kolla genratorn eller byta till en annan.

Med vänlig hälsning hasse.
av Square
#914126
Tack för svar gubbstrutt!

Anledningen till att jag nämnde laddningslampa i första inlägget är att jag någonstans läst att den behöver lysa vid påslagen tändning för att generatorn sedan ska börja ladda vid start. Är det på det sättet?
av rid54
#914185
Square skrev:Tack för svar gubbstrutt!

Anledningen till att jag nämnde laddningslampa i första inlägget är att jag någonstans läst att den behöver lysa vid påslagen tändning för att generatorn sedan ska börja ladda vid start. Är det på det sättet?
Jo, det är så på flera bilmodeller, även Volvo har jag för mig. Strömmen genom lampan "väcker" generatorn. Som du märkt kan det räcka med att varva lite också. Du kan ju kolla att den tunna ledningen på generatorn gör kontakt ordentligt.
av Square
#914318
rid54 skrev:
Square skrev:Tack för svar gubbstrutt!

Anledningen till att jag nämnde laddningslampa i första inlägget är att jag någonstans läst att den behöver lysa vid påslagen tändning för att generatorn sedan ska börja ladda vid start. Är det på det sättet?
Jo, det är så på flera bilmodeller, även Volvo har jag för mig. Strömmen genom lampan "väcker" generatorn. Som du märkt kan det räcka med att varva lite också. Du kan ju kolla att den tunna ledningen på generatorn gör kontakt ordentligt.
Bra att få det bekräftat. Då tror jag mer på att det är det som är problemet än att laddregulatorn är dålig eftersom att när den väl börjar ladda så laddar den som den ska.

Är fortfarande inte riktigt helt klok på detta så tips och idéer på var och vad jag ska felsöka är välkomna! Lampan i insrumenthuset är hel (kontrollerat) och jag tycker det verkar vara ok jord vid generatorn.
av rid54
#914328
Det bör inte vara nåt fel på generatorns jord, eftersom den laddar; det skulle inte funka om det var fel där. Det bör finnas en tunn kabel som sitter på en terminal på generatorn, den kan vara märkt "DF". Den sladden kommer från laddlampan. Om du ansluter den till jord, med tändningen påslagen, så ska den lysa (lampan, inte kabeln). Gör den det är kablaget helt (och matningen inifrån instrumentet). Om den lyser vid kontroll men därefter inte med tändningen på när den är kopplad till generatorn, så är det nåt fel i regulatorn. Om det inte går att få lampan att lysa så finns det en lång strömbana att kolla (kanske nån säkring, tändlåset, inuti instrumentet, från instrumentet till generatorn...). Svårt utan kopplingsschema.
av Square
#914376
rid54 skrev:Det bör inte vara nåt fel på generatorns jord, eftersom den laddar; det skulle inte funka om det var fel där. Det bör finnas en tunn kabel som sitter på en terminal på generatorn, den kan vara märkt "DF". Den sladden kommer från laddlampan. Om du ansluter den till jord, med tändningen påslagen, så ska den lysa (lampan, inte kabeln). Gör den det är kablaget helt (och matningen inifrån instrumentet). Om den lyser vid kontroll men därefter inte med tändningen på när den är kopplad till generatorn, så är det nåt fel i regulatorn. Om det inte går att få lampan att lysa så finns det en lång strömbana att kolla (kanske nån säkring, tändlåset, inuti instrumentet, från instrumentet till generatorn...). Svårt utan kopplingsschema.
Tack för bra info.

Ska prova skruva lös den lilla röda kabelns kabelsko och jorda den ordentligt och sen kolla om jag får lampan att lysa. Om det inte funkar får jag väl leta efter kabelbrott från "säkringscentralen" för där har jag mätt och där finns ström. I min värld borde felet lösa sig då om kablarna är hela och det är bra jordat, om det inte kan vara något helvete med instrumenthuset som gör att det spökar.

Om jag löser mysteriet så skriver jag här.

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]