Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xzet
#913926
Tjenare köpte en 240 häromdagen som instrumentbelysningen inte fungerar på, samt att det var dåligt med ös i kupevärmen.
Bytte alla säkringar vilket gjorde att värmen satte igång, kollade lamporna i mätarhuset men dom var hela, var även lite epa el under ratten.
Försökte titta mig fram lite vart alla sladdar gick, det resulterade i att stereon slutade fungera någon som har lite förslag eller haft samma problem?
/ Daniel
#913963
Du säger Epa-el. Var radion rätt kopplad? Det finns en säkring som är avsedd för radion.
Om lamporna är hela så kanske det är dålig kontakt någonstans eller ingen kontakt alls. Men det "skrämmer" lite ändå med Epa-el. Det kan ju betyda att det är hur idiotiskt som helst. Så gör så här: Skaffa ett kopplingsschema. Försök reda ut allt hemgjort trassel och rensa bort all som inte skall vara där. En multimeter är också en god investering både för det här speciella och även i framtiden.
av xzet
#913998
Tjena, tack för svaret radion fungerade tills jag skulle kolla vart sladdarna tog vägen kanske var något upp till radion som hoppade ur.
Är inte riktigt high på multi-metern men har en hemma hur ska jag ställa den vart sitter säkringen till själva "radion", sitter särkringen där alla andra sitter? Bytte alla säkringar det första jag gjort men får ta en titt på det :)
#914080
Ja, radiosäkringen sitter med alla dom andra. Jag vågar inte säga vilken det är i ditt fall eftersom jag inte har några bra uppgifter på det. Men på dom 240 som jag har haft så fanns det en skylt på insidan av kåpan över säkringarna. Där stog vart alla gick. Annars står det i instruktionsboken. Saknar du den så kan du söka den på nätet. Många bilskrotare tar böckerna åt sidan och säljer dom när dom skrotar en bil.
När man söker efter spänning eller inte så ställer man multimetern i läge Volt. Nu vet vi att det är 12 volt i en bil. Då väljer man det som kommer närmast över, det brukar vara 20 Volt. Sedan mäter man på alla misstänkta sladdar med det röda stiftet och håller det svarta mot jord. Det vill säga någonstans mot karossen eller något annat som är förbundet dit. Under instrumentpanelen är det ju t.ex lite fästen och plåtstag. Där finns jord.
Sedan är ju frågan om det skall vara spänning (volt) eller inte i någon lös sladd. Vissa sladdar har ju bara spänning när tändningen är till. Andra kan ha det hela tiden. Det är därför det är så behändigt med ett kopplingsschema. Och om jag inte minns fel just nu så är säkringarna grupperade i olika grupper där några alltid har spänning. Några andra har spänning först när man har vridit om nyckeln. Och några har spänning bara när motorn går (eller skall gå). Hittar du en lös sladd, Epa-elen, och inte vet var den skall vara så vira eltejp om den så den inte kortsluter någonstans. När du sedan får mer struktur på sladdarna så kan du förmodligen ta bort den.
Om man Ohmmäter på något, stolsvärmen, bakrutevärmen eller annat, så skall det absolut vara spänningslöst när man Ohmmäter. Ohmmätning är inte polaritetsberoende. Svarta och röda stiftet kan alltså vara hur som helst.
Amperemätning kan man ha nytta av, men det är lite ovanligt. Så det kan vi lämna åt sidan i nuläget. Men det är skillnad på Amperemätning och Volmätning. När man mäter volt, så mäter man från en punkt och till jord. Vid Amperemätning så mäter man genom en ledare, kabel. Mätströmmen går alltså genom instrumentet och det registrerar hur mycket. Man kanske vill mäta hur mycket ström en apparat drar. Kan vara bra att veta i vissa lägen.
Det finns mycket mer att berätta om detta, men om du inte känner dig riktigt familjär med ellära så ligger vi lågt tills vidare. Du kommer långt med enbart volmätning.

Ett tillägg till spänningsmätning: När man väljer mätområde på Voltmätning i en bil så väljer man Likspänning, DC. Alltså 20 Volt DC. Jag glömde skriva detta.
Växelspänning heter AC. Multimetern går inte sönder om man gör fel, men den mäter fel.
av xzet
#914232
Har fått igång stereon nu igen var säkerligen något glapp, satt även volt och ampere mätare under askkoppen vilket jag också fick igång, mätt alla kablar som var lösa och märkt ström/inte ström mätte alla säkringar och fick ström på alla utan 1an och 4an om man tänker uppifrån hittar inte heller något bra säkringsschema eller liknande
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]