Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvo 245 1990 B230f insprut

Har letat runt på forumet men blir inte klok:

Inga felkoder på stift 2 och 6
Bränslepumpsrelä öppnat och båda spolarna drar och det surrar från bilen bak
när jag tar upp stiften är dom sura och luktar bensin, borstar av dom och har då tydlig gnista.
stendöd även när jag sprutar startgas efter luftmassemätaren
säkring 4 bränslepump ok
25A under huven ok

Jag har alltså både gnista och bränsle så att bilen snabbt blir rejält sur, misstänker vevaxelgivaren men då ska jag tydligen inte ha någon gnista?

Tacksam för svar!
Nej, det är rätt. Är vevaxelgivaren trasig så får du varken gnista eller bränsle. Det enda som fungerar som det är tänkt är startmotorn.

Man kan anta att det har kommit i otakt på något sätt. Ligger kamremmen rätt? Den kan kugga över. Remhjulen med gummicentrum kan också vrida sig på axeln.
har kollat kamremmen nu och den ligger rätt på alla 3 markeringar. Osannolikt att den skulle kugga över exakt ett varv på vevaxeln men kan man dubbelkolla att man är på "rätt varv" på veven? typ att någon cylinder är i topp? vad kan det annars vara? kanske måste prova med det jag borde gjort först, testa nya stift...
Remmen behöver inte kugga över ett helt varv och gör det förmodligen inte heller. Det räcker med några kuggar för att det skall bli fel.

Det finns flera sätt att kolla att allt stämmer. Först har du gradmärkningen på tändinställningen. När alla tre märkena på remmen stämmer mot remhjulen, skall gradinställningen peka på noll. Om du sedan öppnar fördelarlocket så skall rotorn peka mot en märkning i kanten på fördelarhusets metallgods. Den visar läge för cylinder 1. Man utgår alltid från cylinder 1 i sådana här sammanhang, tändinställning, nollpunkt etc. etc. Det finns en tredje kontroll också men den kan vara lite svårare. Det är helt enkelt att ta ur tändstiftet i ettans cylinder och med något litet tunt verktyg, t.ex en liten skruvmejsel känna att kolven är i topp. Men det finns en fallgrop här, Kolven är i topp två gånger på ett motorvarv. Eller kamaxelvarv om man vill säga det i stället. Men där har man ju märkningen i fördelaren att gå på.
Ett vevaxelvarv = ½ motorvarv. Ett kamaxelvarv = 1 motorvarv.
Tändföljden är 1 3 4 2.
Jag har en förklarande bild på märkningen i fördelaren, men inte i den här datorn. Säg till om du vill se den så flyttar jag över den och lägger in här.
kammremmen ligger rätt har öppnat fördelaren och den pekar ganska exakt mot markeringen i godset, kanske 0,5 mm fel men jag antar att det är tändinställt så.. Locket sitter rätt så att tändföljden blir 1-3-4-2. Har även tagit loss stift ett och ser att kolven är i topp...

Börjar tappa hoppet, skulle köpa nya stift idag och prova men det var slut på Biltema.. har du något mer tips Rådlös? du verkar vara en Pro..

Har tagit kort på allt men det verkar lite bökigt att lägga upp..
Du har möjligtvis inte mekat med medbringarplåten alternativt svänghjulet beroende på om du har manuell eller automat? Om man återmonterar fel så funkar det inte så bra.

Mvh GK
Har inte gjort något ingrepp på motorn.. Igår justerade jag glepet på stiften, fick faktiskt motorn att starta, dålig tomgång och när jag gasar med belastning vill den dö. Tycker mej höra att det knäpper från bränslepumpsreläet när jag är ute och kör.. Ska löda om reläet ikväll och hoppas att biltema får in stift i morgon!
av rid54
Gnistan kanske är svag. Att det hoppar över med tändstiftet i fria luften säger inte att det säkert gör det under högre tryck (krävs högre spänning när trycket är högre). Byta rotor och fördelarlock? Kablar och tändspole hela o rena?
När du provar med startgas bör du lossa en av vacuumslangarna vid spjällhuset, spruta in startgasen och sedan sätta dit slangen igen och gör sen startförsök så snabbt som möjligt. Det kan vara så att pumparna går men att du inte får upp korrekt bränsletryck.

Mvh GK
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]