Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#912122
Plötsligt kunde jag ej växla, fick inte i en växel... kändes som att kopplingen ej tog, (men gick väldigt lätt att trycka ner... lättare än vanligt, om jag inte minns fel) och växlarna gick då ej att få i.. Men om jag stängde av motorn tog kopplingen och det fungerade bra att växla.. Provade då att starta och stänga av motorn några gånger, och gick igenom växlarna avstängd och med motorn igång. Fungerade då bara när motorn var avstängd, som tidigare. Förutom 4:an och 2:an var hyfsat lätta att få i när motorn var igång. Annars slirade och väsnades varje växel... Hade typiskt nog lite soppa i bilen.. passade på att tanka som bara var några 100m bort, åkte dit på 2:an. Några minuter senare, efter några samtal så satte jag mig i bilen igen. Då fungerade allt bra igen... körde några kvarter... sen hem.

PS. Har tyckt att att backen har slirat lite, lite, lite, men väldigt sällan förut, nu när jag tänker på det. Men kanske inte kopplat ur ordentligt.

Någon som har någon ide om vad detta kan vara för fel? och HUR kunde det rätta till sig.

Volvo GLT = Volvon (verkar) Göra Lagningen Tsjälv....
Användarvisningsbild
av vetten
#912233
Om du kör i ca 40 km/h på fyran och trampar gasen i botten så hör du om den slirar på lamellerna, varvet ökar men inte hastigheten, en normal ska öka i hastighet i gärna takt med varvet. Tar kopplingen långt upp eller långt ner?
av rid54
#912289
Låter som pedalen inte påverkar tryckplattan. Om det är hydraulmanövrerad koppling finns ju en del att kolla (vätska, läckage etc). Är det vajer så kollar man den. Att växlarna går i när motorn står still beror ju på att kopplingshylsorna i växellådan kan föras fram o ch tillbaka utan att de tar i roterande delar; att det inte går när motorn är igång beror på att synkroniseringarna håller emot. Tar man i så skorrar det, skulle jag tro; undvik våld det blir bara värre.
av rid54
#912295
vetten skrev:Det är väl vajer på 400-serien
OK, kolla infästning, pedalspel och att kopplingsgaffeln inte är böjd/sprucken. I värsta fall är väl tryckplattan (solfjädern) dålig....
#912830
vetten skrev:Om du kör i ca 40 km/h på fyran och trampar gasen i botten så hör du om den slirar på lamellerna, varvet ökar men inte hastigheten, en normal ska öka i hastighet i gärna takt med varvet. Tar kopplingen långt upp eller långt ner?
Tack för test tips ;-) Nu har jag provat, tycker den ökar hastigheten bra och i takt med varvet. Koppling tar bara när den är den är helt nere i golvet ;)
Användarvisningsbild
av vetten
#912842
Ok det går att spänna vajern där den sitter ihakad i kopplingsgaffeln, lyft på huven så ser du säkert var jag menar. Kopplingen ska varken ta för långt ner eller för långt upp.
#913109
vetten skrev:Ok det går att spänna vajern där den sitter ihakad i kopplingsgaffeln, lyft på huven så ser du säkert var jag menar. Kopplingen ska varken ta för långt ner eller för långt upp.

Tack igen vetten, har nu spänt. Behöver inte trycka hela vägen ner nu, med den gnislar hörde vi, för att se var den satt. när jag tittade ner medans vi kopplade ur. Är väl aldrig bra om något gnislar... Inte så högt men hörs väl när huven är öppen
Senast redigerad av 1 StorLyxigRundresande, redigerad totalt 0 gånger.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]