Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
har köpt en -84 244 GLT med b23e motorn (2stift hallgivare). helt original 17 000 mil, går fruktansvärt bra. är pigg och inga missljud någonstans. karossen lider dock av skavanker och duktigt med rost. därför skall det bli en trött vinterbil av den ist.

Jag tänkte skifta den motorn mellan min -80 GL som har en eftermonterad b230e -85 (3stiftiga hallgivaren).
Karossen är mycket bättre och känner att jag vill ha kvar den bilen ett tag, motorn är trött och låter illa....

Frågan är om kontakten mellan motor och torpedvägg passar mellan rakt av? eller om det krävs ändringar här?
Har den här spridaren för kallstart monterad på knapp inne i kupen på 80talaren. vet inte riktigt hur det fungerar heller, när det skall flyttas över kommer det säkert bli struligt om inte någon vet hur det fungerar?

Självklart följer all el med respektive motor då jag inte vill behålla elsystemen i bilarna, jag tror inte motorerna kommer gå bra av det eftersom k-jet systemet är ganska känsligt....

Är det någonting annat man bör tänka på? eftersom 80ian har annorlunda instrumentering osv?

Tack på förhand. Nästa helg åker en motor ut iaf
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är ju samma kabelstam på båda förutom kontakten vid torpeden, kablaget till fördelaren är separat.
Så egentligen är det ju bara att flytta över kabelstammen mellan motorerna eller så byta kontaktstycket.
Vet att jag nån gång gjorde en adapter mellan kontakterna för att slippa flytta över eller byta kontakt, men då hade jag också massor av bilar stående som man kunde plocka från. Helt enkelt en liten kabelsnutt med gammal kontakt i ena änden och den nyare kontakten i den andra.
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag får tacka för det. Har bytt motorer och fått ordning på allt. Jag plockade bort kontakten och passade ihop färgerna. Sen tejpade jag ihop det ordentligt med eltejp.... Fungerar helt perfekt. Dock blir det en annan lösning senare när man får tid och ork. Viktigast att bilarna går så länge och saker fungerar innan man börjar med detaljer ;)
Användarvisningsbild
av Frrla
vad är bättre med den?

kablaget är sämre då det är skarvat här och där. laddningen till generatorn var inte ok av någon anledning tex.

sen är det numer lika på alla 3 mina bilar så blir de något fel är det bara å ta från någon som står ;)

joråsåatt om ett par år kanske […]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]