Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paulit
Tjaba, bytte bakaxel till en från en -90:a. Då stämmer inte hastighetsmätaren, den visar för lite. Satte dit ett äldre instrumenthus, varvid mätaren inte rörde sig alls, jag förstår inte, är det kopplat på ett annat sätt på de sista årsmodellerna? Det är ju samma kontakter och så. Till saken hör också att jag provade tre olika äldre instrumenthus, ingen reaktion på samtliga, och provade även ett annat nyare hus, den fungerar, men ger samma felresultat?
Måste jag ha en nyare axel för att få det att fungera? Förstår att kransen runt klumpen till givaren är tätare på den nyare modellen, men skiljer det nåt på givaren? Eftersom de gamla instrumenthusen inte alls ville fungera?
av Paulit
Såhär skrev jag i min fråga: Förstår att kransen runt klumpen till givaren är tätare på den nyare modellen, men skiljer det nåt på givaren? Eftersom de gamla instrumenthusen inte alls ville fungera?

Är det det du skrivit? Samma som jag redan visste, eller menar du på nåt annat sätt?
av Rådlös
Det är ju inte självklart att samma panelinstrument skall kunna behandla signalerna från ett annat triggerhjul. Det kan mycket väl vara så att dom måste matcha varandra.

Vad som passar mellan olika modeller och årgångar ser du lättast i en reservdelskatalog. Om det är samma katalognummer för olika årsmodeller så passar det.
av Paulit
robban85 skrev:Du får kolla så det är samma utväxling som den gamla. Har du en m47. 5 växlad låda brukar det vara 3,54:1 i utväxling
Hmm.. Har väl knappast nåt med utväxlingen att göra?
av S6024t
har inget med utväxlingen att göra,utan "felet" är triggerhjulet,sen så finns det ju olika fabrikat på mätarhusen och även med tre eller fyra kablars anslutning till H-mätaren..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur mycket för lite visar hastighetsmätaren?

Mvh GK

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]