Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#907293
Tidigare märkte jag att min 245 -89 var svårstartad när den var varm. Den har blivit mer svårstartad men på sistone har den varit svårstartad varje tillfälle då den har stått mer än 3 dygn. Motsägelsefullt alltså. Förut var den svårstartad när den nyss gått, på senare tid har den varit svårstartad när det stått.
Idag vägrade den fullkomligt att starta.

Jag började med att montera ned bränslepumpen, kopplade ur kablarna och drog en sladd direkt till den med 12V. Då gick pumpen och lät normalt. Då utgick jag ifrån att det var tankpumpen som var trasig. Drog sladd dit, den funkar också!

När jag bryggar stift 30 till 87 eller 87b på bränslepumpreläet så är det kortis. Det sprakar till och ingen av pumparna ger något ljud ifrån sig. Eftersom reläet inte varit inkopplat när jag testat detta så är det ju självklart inte det heller.

Bryggar jag säkring 4-6 så får tankpumpen ström, drar jag en sladd från 30 på reläkontakten direkt till huvudpumpen så går båda och jag kan starta bilen.

Det lutar ju mot att det är kortis i själva kablaget, men det känns långsökt! ??:-/
#907361
Skadade kabelstammar har funnits förut. Alltifrån brännskador till skavsår. Det låter översittande eller besservisseraktigt, men det är väl bara att ta fram multimetern och börja mäta. Om det är många kablar inblandade bör man ju ha ett kopplingsschema och en rulle maskeringstejp. Skriv upp och fäst på varje identifierad kabel med tejpen så att man har koll på vilken som är hel eller inte.

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]