Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Du måste ju loss med fjäder och ta ner fjäderbenet o.s.v för att byta fjäderskål också, så det är ju lika fort gjort att byta fjäderben då du slipper kapa bort o svetsa dit igen. Man får inte försöka laga fjäderskålen, då får man nerslag direkt, den måste bytas.
av merc110
Nu var väll tanken från min sida att byta själva skålen (fjädersätet) på fjäderbenet, den finns ju som ekonomiplåt. Har liksom inget annat fjäderben att byta till, å 240 börjar bli lite ovanliga nu på skroten, i alla fall dom äldre.

Har tidigare alltid bytt hela benet med fjäder å allt, men det finns ju 2 olika tappar till lagret och jag har den äldre modellen och dom flesta som kommer in till skroten har den nyare. Blir jobbigt med olika dimensioner på hjullagret vid sådant byte.

Att svetsa den gamla är ingen bra lösning här, besiktningen brukar vägra att godkänna den när man redan har fått en 2a, men annars e det helt ok att svetsa. :evil:

Så mitt problem är att få loss den gamla skålen å sätta dit en ny.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
fanns en skrot i köping som bara skrota volvo om jag inte missminner mig var nått med svenska volvo klubbar i samverkan
eller nått sånt kolla om de finns kvar var där en gång det var dock över 20 år sedan.

årsmodell på bilen?

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av lennarte
merc110 skrev: Nu var väll tanken från min sida att byta själva skålen (fjädersätet) på fjäderbenet, den finns ju som ekonomiplåt.
Det är ju lättare att byta hela fjäderbenet med fjäder och allt, och vad gör det att det är olika lager. Hur många gånger har du haft "ner" lagret?
Annars är det ju som "Amarace" säger, du måste ta bort fjädern och även stötdämparen. sedan är det ju "bara" att skära bort det gamla och "passa in" det nya. Det ska sitta på rätt sätt, kommer inte ihåg om det var märkt på något sätt. Vet ej om man behöver helsvetsa, ofta rekommenderar dom (Bilprovningen alltså) "breda" punktsvetsar.

Mvh
Lennart
av merc110
Den som skall bytas på nu är en 82a, men problemet gäller även en 80a.

Det där med lagren är ju ett visst problem när man skall byta lager och köper fel dimension för man har glömt/inte vet att det sitter fel dimension på bilen. Här vägrar flera av reservdelsbutikerna att ta fram delar utan att man anger regnummer och då får man fel delar i detta fall.

Tja lagret har jag fått byta en eller ett par gånger per sida sedan jag köpte 80an, men det var ju '98 så och bilen har väll gått sådär 2-2500 mil om året sedan dess
Användarvisningsbild
av lennarte
merc110 skrev:Tja lagret har jag fått byta en eller ett par gånger per sida sedan jag köpte 80an, men det var ju '98 så och bilen har väll gått sådär 2-2500 mil om året sedan dess
Du justerar kanske för hårt. Jag har bara bytt en gång på på 40 år (egna bilar) . Det var en VW Passat -87 som frugan hade som jag bytte bakhjulslagren på efter c:a 25000 mil. Det var ett vanligt fel på den modellen, för klena lager.

Mvh
Lennart

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]