Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henka1
Hej,

Är ny på forumet och undrar om värde på några bilar.
Det är en bekant till mig som pga ålder vill avyttra några bilar. Själv kanske jag köper loss en el så säljs
dom vidare. Stämmer det att Holländare är svaga för äldre 240-serien i orig skick?

Det jag undrar gällande värdet är dessa bilar.

Volvo 242 GT-1979. 14 000 mil. Ingen rost. Typisk garagebil. 2 ägare. Far/son.
Allt orig finns utom alu-fälgar. Rullar på orig 14" plåt.
Bilen är helt olagad i kaross. Det enda som är omlackat är framskärmarna då bilen blev repad för ett antal år sedan.
Skärmarna är inte så bra omlackade men det går att lacka om på nytt. Inredningen i felfritt skick.

244-77 Jubileumsmodell. 15000 mil. Rostfri. Mkt bra skick Inga defekter.
Aldrig omlackad el vinterkörd. Samma ägare som ovan.

Volvo 244 Turbo-83. Ljusgrönmetallic. 2 ägare. Sliten lack. 25 000 mil. Originalbil.
Någon gång omlackad under list. Rost börjar komma i dörrar.
Underredet rostbehandlat och klarat sig bra. Ingen genomgående rost. Behöver ny lack för att bli fräsch.

Har tyvärr ingen möjlighet att ta bilder just nu då vi bor 20 mil ifrån varann men jag kan 240 modellen ganska väl.

Såg på blocket att någon begärde 139 000 kr för en 242 GT. Kan detta verkligen vara rimligt?

Mkt tacksam för svar och diskussioner.
henka1 skrev: Såg på blocket att någon begärde 139 000 kr för en 242 GT. Kan detta verkligen vara rimligt?
Nej, det är nog ett decimalfel. 13.900:- verkar troligare. :|
Svårt hitta några rekommendationer, tror det kommer att bli svårare framöver att sålla ut agnarna från vetet och sia om vad som kommer vara värt vad framöver, bilar nyare än -70 tenderar att bli "vanligare" än det vi kallar veteraner idag, massproduktion etc kan göra det svårare att bli "raritet" framöver (om inte elektroniken gör det omöjligt att hålla liv i gamla bilar över huvud taget...).
240 är lite för nytt ännu känns det som, den som har möjlighet skulle garagera de här pärlorna i en 15-20år till!

Alla tre har potential att bli värda pengar fram över, ,- men just nu - liten efterfrågan och inga stora pengar även från "rätt" intressant.

En liten köpguide fanns i tidningen Klassiker förra året, utdrag;
Vad kostar de då?
Det räcker med några hundralappar för att bli 240-ägare. Men det kan också kosta 75 000 om du ska ha en 245 Turbo med få mil och i orört originalskick. Specifikation och skick är avgörande. Utbudet är enormt och prisbilden spretar. Klassiker köpte nyligen en långt ifrån felfri men ändå mycket prydlig 244 DL -86 för 7 000 kronor, motsvarande bilar kan det begäras uppemot 30 000 kronor för. Det är för mycket. Generellt kan sägas att originalskick kommer att bli allt viktigare. De tidiga bilarna med underbett och stora stötfångare väcker störst uppmärksamhet om de är i fint skick. Men 240 blev klart bättre på 1980-talet. Servostyrning blev vanligare, insprutning smögs in och komforttillbehören blev fler. Roligast är Turbo, GLT och GLE men en alldeles vanlig 240 ger ännu mer tillbaka per satsad krona. Fina kombi är växer inte precis på träd och ligger högre i pris. Utmaningen blir sedan att inte bruka bilen för hårt – få bilar inbjuder så mycket till vardagsliv och det är också Volvo 240:s förbannelse. Den är lite för bra för sitt eget bästa.

Hela artikeln
http://www.klassiker.nu/kopguide/klassi ... 0-19751993
Allinug skrev:"... för bra för sitt eget bästa." Ja, det låter som Volvo 240 det! :D
synd den inte är så bra på något utom att tåla stryk.

240 är för nya bilar för att det ska vara pengar i dom, och folk som är ute efter veteranbilar vill ha äldre bilar som ser gamla ut och inte är fyrkantiga med massa billig plast överallt
Aftonbladets köpguide:
http://www.aftonbladet.se/bil/klassiker ... 7996771.ab

Fast de finaste bilarna kommer inte ut på annons, utan där är det väl oftast någon äldre person som säljer sin bil till någon bekant eller någon annan som fått nys om att det finns en bil till salu. Där vet man inte så mycket om priserna. Det känns ju helt fel att jämföra med sådana som säljs på blocket för en spottstyver.
osla skrev:
Allinug skrev:"... för bra för sitt eget bästa." Ja, det låter som Volvo 240 det! :D
synd den inte är så bra på något utom att tåla stryk.

240 är för nya bilar för att det ska vara pengar i dom, och folk som är ute efter veteranbilar vill ha äldre bilar som ser gamla ut och inte är fyrkantiga med massa billig plast överallt
Att den är hållbar betyder väl att den har god potential att bli veteranbil. :-)-) Frågar du en 7-åring idag om en bil som ser gammal ut så är det just fyrkantigheten som avgör: gammal och fyrkantig. Alla nyare bilar nu har rundade former och det har ju också gamla veteranbilar.
Fina 760 börjar inte bli allt för vanlig, inte heller 740 GLE - 88 med utrustning osv (te.x)
Dom är fyrkantiga, har sett fall där det börjar betalas för fina exemplar med låga mil.

så varför skulle inte en välskött lite halvovanlig 200 modell vara värd en slant? delar kommer de finnas många år till för att hålla dem rullande var så säker.. dock kanske vissa saker är svårare att få tag på än andra.

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]