Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rbeck
Hej!
Har idag tagit över min pappas gamla 264 om jag lovade en sak, att få den att gå som den skulle!
Bilen går att gasa med om man gasar den via trottel, men minsta berörning vid gaspedalen och den stannar direkt.
För många herrarns år sen så gick bilen igenom en stor service för att kolla vad detta problemet kunde va, men projektet las ner och den ställdes undan.
Skulle va riktigt kul att få bilen att gå igen då den varit i familjen i många år, och de skulle va tråkigt att se den bli såld för ett sådant skitproblem!
Även värt att nämna att den genomgick ett motorbyte från en 760, då dom tyckte att v6an som satt i från 260n inte riktigt var en höjdare, även detta hände för många herrarns år sen innan jag själv ens var född!
Alltså, de går hur fint som helst att gasa med den via trottel, men via gaspedalen så är den inte riktigt med på noterna!
Alla tips är varmt välkomna, skulle va kul att rädda en av dom få fräscha 264orna som finns kvar!

Mvh
av Rbeck
Hej! Det är en insprutare, vi felsökte lite igår och märkte att självaste trotteln inte åker ner när man trycker ner gaspedalen, vi har ingen aning vad detta kan vara för fel och vad som kunde ha gått fel vid motorbytet, men motorn går så länge man håller ner trotteln när man gasar.
av Amarace
Trottel? Finns ingen trottel på en sån, bara ett gasspjäll, och om insprutningen är den till 264 så är den mekanisk och då sitter en kombinerad luftmängdmätare/bränslemängdmätare, då man gasar via spjället så lyfter luftskivan som via en arm påverkar bränslesliden i bränslemängdmätaren. Kärvar nåt där blir det problem.
Ett annat problem är om bränslepumpen ger för dåligt tryck, eller att det är för lågt systemtryck.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rbeck skrev:vi felsökte lite igår och märkte att självaste trotteln inte åker ner när man trycker ner gaspedalen
Amarace skrev:till 264 så är den mekanisk och då sitter en kombinerad luftmängdmätare/bränslemängdmätare,
Jag tror att det är "mängdskivan" som menas i detta fall. Det är länge sedan jag jobbade med detta men nog ska skivan röra sig neråt (i alla fall röra sig lite) när du gasar. Om det inte gör det så måste den suga in luft någon annan stans ifrån. Vilket i så fall tyder på "tjyvluft" någonstans mellan skivan och insugningsröret. Var det inte korta "gummislangar" mellan insuget och topplocket på V6-an? Kan ha blandat ihop det, den var inte så vanlig då heller. I alla fall är det en gummiövergång mellan mängdmätaren och insuget. När man trycker lite på mängdskivan och där finns bränsletryck ska det höras ett svagt "väsande" inifrån motorn. "K" står ju för "kontinuerlig" (fast tyska då) och de sprutar alltså in bränsle kontinuerligt så fort skivan rör sig. Rör sig inte skivan, får den inget bränsle. Det är också viktigt att skivan ligger (ner eller mindre) exakt i mitten. Justeras genom att lossa skruven i mitten, justera in skivan, och dra åt skruven

Mvh
Lennart

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]