Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tempest78
Jag är ny inom detta område och tänkte höra mig för med mer erfarna!

Mina planer ser ut som följande: Jag har en Volvo 240 (automat) och funderar på att flytta över motor från en 940 fulltrycksturbo.
Kräver detta stora modifieringar?? Isf, vilka och hur stora??
Kan jag behålla automatlådan från 240, eller bör jag flytta över även lådan från 940 (också den är automat).

Är det något annat jag bör känna till eller akta mig för??

Alla tips och råd mottages tacksamt!
av Rådlös
Du bör akta dig för poliskontroller och bilprovningen.
Vilka årsmodeller handlar det om?
av Tempest78
Har två 240 att välja bland, en är av årsmodell -86 och den andra -92. Samma gäller 940, årsmodeller -93 och -98. Automatlåda bör hålla eller? Ska ju inte tävlingsköra... Teoretiskt sätt borde väl motorerna och växellådorna gå att byta mellan bilarna?? Inte sant??
av errim
Hej
Eftersom ingen svarar så gör jag det. Jag vet egentligen ingenting om turbo. Mer än att en 240 inte får ha mer än 220 hk och något vridmomentmax som jag inte vet.

Vad du bör göra är att fråga bilprovningen vad som gäller. Rent allmänt gäller att du inte får ändra något som har med avgareningen att göra. Alltså borde det inte vara något problem att sätta en nyare motor i en äldre bil förutsatt att motorn inte är för stark.
Hur många hästar har 940 -98an?

Beträffande växellådor så har 240 ( inte dom tidigaste) AW 70 eller 71. Där 71 an är en förstärkt variant (bör du alltså ha om du ska använda en 240 låda.
940 har AW 70 L eller troligast AW 71 L. Där L står för lock up alltså att man slipper sliret när man kommit upp lite över 70 km/tim.
Sena 940 kan ha ZF låda men den tror jag är likvärdig.

86-ans bakaxel kan du inte använda med 940 lådorna då tandhjulet i bakaxeln som hastighetsgivaren känner av har fler tänder än vad 940 och 240 har från och med 1992.
Bakaxlar finns 1030 och 1031. Där 1031 är förstärkt. 1031 måste du ha. 240 -92 har 1031 men jag tror att -86 an har det också. Men det får du kolla upp. Brukar sitta en lapp med beteckning på vänster bakaxelrör eller också är siffrorna ingjutna i klumpen. Finns bilder här på forumet någonstans tror jag .
Frågan är hur mycket jobb du vill lägga på projektet. Allt kablage, boxar mm måste följa med från donator bilen.

Minst jobb blir det troligen om du väljer samma årsmodell alltså i ditt fall 240 -92 och 940 -92.
Andra kan säkert bringa mer klarhet i de här frågorna. Jag svarar, för att jag vill få igång en diskussion så vi alla kan lära oss mer.

Mvh
Bengt

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]