- ons 17 sep 2014, 13:25
#899306
Hej
Brukar blandtanka min 240 GL -92 med ca 30% E85, har funkat utmärkt på mina bilar (850-94 och 240 -88 och även på nuvarande 240).
Härom kvällen när jag tankade blev det lite fel, tankade 21 liter E85 och 23 liter B95. Alltså nästan 50% E85.
När jag kört 1 km så tändes lambdalampan.
Tog ut felkoder och fick följande:
231 fel på lambdaregleringen. Denna kod kan jag förstå. Motorstyrningen klarar inte att öka bränslemängden tillräcklig.
113 fel på insprutningsventil. Kan det vara så att det kommit skit i någon spridare?
Tog bort felkoderna men lambdalampan tändes efter nån sekund.
Motorn går fint lika fint som innan lampan tändes. Är det skadligt att köra med bilen så här? Tänker på ventiler, katalysator, lambdasond?
Eller måste jag tömma tanken o fylla på mer bensin?
Hur gör jag med spridarna? Har aldrig behövt röra dom på någon av mina bilar så jag vet inte vad man gör med dom i detta läget.
MVH
Bengt
Brukar blandtanka min 240 GL -92 med ca 30% E85, har funkat utmärkt på mina bilar (850-94 och 240 -88 och även på nuvarande 240).
Härom kvällen när jag tankade blev det lite fel, tankade 21 liter E85 och 23 liter B95. Alltså nästan 50% E85.
När jag kört 1 km så tändes lambdalampan.
Tog ut felkoder och fick följande:
231 fel på lambdaregleringen. Denna kod kan jag förstå. Motorstyrningen klarar inte att öka bränslemängden tillräcklig.
113 fel på insprutningsventil. Kan det vara så att det kommit skit i någon spridare?
Tog bort felkoderna men lambdalampan tändes efter nån sekund.
Motorn går fint lika fint som innan lampan tändes. Är det skadligt att köra med bilen så här? Tänker på ventiler, katalysator, lambdasond?
Eller måste jag tömma tanken o fylla på mer bensin?
Hur gör jag med spridarna? Har aldrig behövt röra dom på någon av mina bilar så jag vet inte vad man gör med dom i detta läget.
MVH
Bengt