Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
Hej
Brukar blandtanka min 240 GL -92 med ca 30% E85, har funkat utmärkt på mina bilar (850-94 och 240 -88 och även på nuvarande 240).
Härom kvällen när jag tankade blev det lite fel, tankade 21 liter E85 och 23 liter B95. Alltså nästan 50% E85.
När jag kört 1 km så tändes lambdalampan.
Tog ut felkoder och fick följande:

231 fel på lambdaregleringen. Denna kod kan jag förstå. Motorstyrningen klarar inte att öka bränslemängden tillräcklig.

113 fel på insprutningsventil. Kan det vara så att det kommit skit i någon spridare?

Tog bort felkoderna men lambdalampan tändes efter nån sekund.
Motorn går fint lika fint som innan lampan tändes. Är det skadligt att köra med bilen så här? Tänker på ventiler, katalysator, lambdasond?
Eller måste jag tömma tanken o fylla på mer bensin?

Hur gör jag med spridarna? Har aldrig behövt röra dom på någon av mina bilar så jag vet inte vad man gör med dom i detta läget.

MVH
Bengt
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror det räcker med att du fyller på bensin efter hand till du har önskat blandningsförhållande.

Mvh GK
av Rådlös
Var lugn! Gör inget förhastat.

Jag hade en 245 -92. Den blandtankade jag 30% och körde i ca 5 år eller om man så vill 5000 mil. Den överlät jag senare på en bekant. Han körde vidare ca 3000 mil på 30% tills rosten tog bilen.
Din bil klarar förmodligen mer än 30%. I nuläget kan du fylla i lite bensin och bilen kommer att gå bra igen.
Om du vill reda ut hur mycket den klarar, var brytpunkten ligger, så kör slut på det du har nu. Fyll i så mycket E85 som du brukade göra tidigare och resten bensin. Nästa gång du tankar ökar du med t.ex 5 liter E85 utöver din vanliga volym. Sedan håller du på så tills du märker att motorn börjar säga ifrån, lampan tänds eller att den svarar dåligt på gaspådrag. Det är ofarligt om det inte blir långvarigt. När du har kommit till den brytpunkten häller du i 5 liter bensin igen. Då har du återställt till det läge tidigare då bilen gick bra. Och om du har sparat kvittona eller skrivit upp etanoldelen så vet du var maxgränsen ligger.

Det finns debattörer här på forumet som kör rödblockare på högre blandhalt än 30%. Har du gjort service på motorn? Hur fungerar luftförvärmningen? Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader på förbränningsluften, än bensin för att förbrännas effektivt. (Öppna sportluftfilter är ingen hit ihop med etanol) Den förvärmningen som fanns från början räcker långt om den fungerar.
Kom ihåg: Etanol orsakar inga okända mystiska skador på motorn. Det t.o.m "tvättar" motorn invändigt från gammalt sot och avlagringar. (Bl.a därav tätare oljebyten) Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin och det gynnar ventiler och annat. Etanol har högre oktantal än bensin. (ren E85 104 oktan) Det minskar risken för att den spikar. Så du behöver inte vara orolig över din motor för den delen.
Om nu något ändå är trasigt, sådant händer förr eller senare, så är det att hänvisa till allmänt slitage. Knappast etanolen.

Titta på den här filmen:
av errim
Tack GK och Rådlös!
Skönt att höra från personer med kunskap och erfarenhet.
Jag upplever det som att etanol är ett mobbat bränsle och dom som klankar ner på det vet ofta inte så mycket vad dom talar om.
Jag ska köra en 8-9 mil i kväll o tanka efter halva vägen så får vi se om lampan släcks.
Intressant video! Trodde faktiskt inte att etanol var så snällt mot bränslepumpen.
Mvh
Bengt
av errim
Just det. Luftförvärmning har jag men hur ser man att den är ok? Den har väl nån sorts termostat?
För övrigt har jag tagit bort höfläkten o ersatt med en termokontaktstyrd elfläkt. Jag har också huvisolering så det är nog varmt o gott i motorrummet :D
Bilen är välservad och oljan är ljus o fin. Hade mycket fina avgasvärden på besiktningen (på bensin).
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Luftförvärmningen har en mekanisk termostat som öppnar eller stänger spjäll beroende på temperatur, ibland måste man öppna luftburken och smörja axeln där spjällen sitter. Gör man inte det så fungerar den inte som den skall. PTFE-fett är bra till smörjning.

Mvh GK
av Rådlös
Jag är lite osäker på om det är termostat. På tidiga modeller har det varit ett spjäll sommar/vinter. Kör man på etanol skall det alltid stå i vinterläge.
Hur vet man om det fungerar? Naturligtvis kan man mäta med t.ex en IR-termometer, men jag tror att om man känner med handen på flexslangen och den är varm så kan man nog nöja sig med det tills vidare. Den hämtar ju luften från en mantel runt avgasröret, översta biten, sedan går slangen under motorn och upp på andra sidan till luftfiltret. Manteln rostar med tiden och det brukar vara en orsak till att man river bort slangen.

Exempel på IR-termometer: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000 Detta är ett lågprisalternativ. Det finns dyrare med lasersikte och pistolhandtag, men denna räcker gott om man skall kontrollmäta på sin bilmotor. Duger även till annat, t.ex att jaga tjuvdrag runt dörrar och fönster i vinter. Fungerar även som febertermometer när barnen är sjuka. Gör som sjukvården, mät i örat. Sekundsnabbt svar.

Ett tillägg: Ser nu att Gnestakalle gav ett klart svar. Det måste vara så. Han skrev medan jag satt och formulerade min text.
Användarvisningsbild
av P210
Jag hade en Ford Fiesta 1.4i -03:a som jag plågade hårt på etanol runt 2009 då bensinen var över 14kr ett tag, uppåt 45% kunde motorlampan börja lysa, men den slocknade igen när man tankade i lite mer bensin!

Kan inte fel 113 bero på att spridaren inte lyckas leverera mängden bränsle som motorstyrningen tycker att den ska kompensera för skillnaden i bränslet, den kanske "bottnar" s.a.s? bara en teori.
Hängde på etanol.nu en hel del då för att lära mig och de som körde E85 i gamla bensinare brukade byta till större spridare för att de inte klarade pytsa i de 30% extra bränsle som behövdes...
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag ha nu också börjat (igen) att tanka E85 i min kär 740 Jag har plockat bort "blandningsventilen" (kan man kanske kalla den) i luftfiltret helt och stoppat in slangen från grenröret direkt i hålet i filterburken. Isolerat och tätat med en gammal tvättsvamp (tills vidare). Ska se om jag kan isolera hela slangen på något sätt, den kyls av ordentligt för jag saknar plastskyddet under motorn. Kör med c:a 30% blandning och bilen går kanon. Jag har monterat en justerbar BTR (för ett tag sedan) och ska köra 100% E85 efter hand genom att höja bränsletrycket. Jag har ingen "motorstyrningslampa" så jag får kolla på felkoderna. Höja bränsletrycket trycket lite när felkod 2-3-1 eller 2-3-2 visas kanske 2-2-1 också. 2-2-1 har jag aldrig "fått fram" innan men dom" två andra" visade sig när jag testade att köra på olika tryck innan i somras (på bensin).

Mvh
Lennart
av Amarace
Har gjort precis samma sak, jag körde med lampan lysandes i 7 mil, tankade upp med bensin, tog loss minuspolen på batteriet en stund och lampan tändes aldrig igen, inga felkoder mer heller.

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]