Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av listner
Hej ny på detta forum och sökt runt lite finns mycket info om detta men ändå inte riktigt som det vi har.

Har köpt en 244 90 till min dotter som vi håller på att renovera upp den.
Lagat lite rost mm bytt ut en massa slitdetaljer gjort en grundlig service.
Den har småryckt lite under färd men slog i spridarrengöring vilket löste det till 99%.
Den har varit lite tjurig ibland vid startning liksom huggit till därefter startat.
Nu startar den inte alls det är lh2.4 inga felkoder, stift får gnista, startar med startgas.
Bytt till ett nytt bränslerelä ingen skillnad soppapumparna går ej vid påslag av tändning.
Tvångskör ja pumparna via stift 87/1 87/2 och 30 vid kontakten för reläet så startar bilen utan problem.
Mätt upp impulsgivaren till 238 ohm blir liksom inte klok på vad som kan vara felet. Har varit inne på tändningslåset
nån som vet om det kan vara orsaken och hur man kan kolla upp det ?
Fått svar på att det är impulsgivaren ändå men då borde väl inte bilen starta även om man tvångsmatar pumparna ?
Har förvisso tagit ur givaren nu och den är lite skadad på kabelhöljet men inget annat vad man kan se mätt mellan
stift 1 och 2 där är det 238 ohm. Vet i och för sig inte om det är rätt då stiften bara är märkta på stift 2 och det sitter i mitten
så ja antar att stift ett sitter till vänster.
Tack för all info vi kan få
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligen inte impulsgivaren. Ha du kollat säkringarna 4 och 6, rengör även säkringar och dess säten då det gärna blir ärg på den typen av säkringar som 240 har. Titta även efter eventuella kabelbrott mellan bränslebox och relä. Det kan även tänkas att bränsleboxen är defekt, går att hitta på skroten för en överkomlig summa men bäst är ju om du har möjlighet att låna av någon för test.

Mvh GK
av listner
Bränsleboxen styr den bränslereläet?
Är det den som sitter på passagerarsidan silverfärgad?
Säkringarna ser fina ut inget ärg någonstans. Fått tips om tändmodulen
nu också men om den ger sig så är det väl i första hand gnistan som försvinner?
Har kollat upp lite kablar och vad ja sett hittills ser dom helt oskadade ut
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den startar ju med startgas så tändning finns och felet finns då i bränsledelen. Den som sitter på sidan vid passagerarens högra knä är bränsleboxen, den som sitter mot torpeden är tändboxen. Tändboxen är inblandad i reläets styrning. Säkringarna är luriga, har du tagit loss dem(4:an och 6:an) och kollat så de är hela? Eftersom du kan tvångsköra reläet så går ström fram dit.

Mvh GK
av listner
Japp har haft den dom och rengjort även mätt upp dom.
Kom precis in igen nu efter att varit ute å ryckt i lite kablar vid boxarna.
Tog bort lite tejp å kollade kablar ser jättefint ut, Tog även bort kontaktstyckena
från boxarna å tittade ser fint ut. Har nog aldrig varit isärtaget sen bilen var ny.
Testade diagnosuttaget mätte spänning 10v i uttag 6
d.v.s tändningsuttaget. 0 volt i nr2 bränsleuttaget testade att köra diagnos den visar 1-1-1 i 6:an
och i 2:an är det dött tidigare idag visade det även 1-1-1 där också. Har förvisso inte stoppat i
impulsgivaren utan bara kopplat in den, man kanske måste stoppa i den i hålet igen för att den ska fungera?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ja det är tvunget för annars får systemet ingen triggning, givaren är inblandad i både bränsle och tändning.

Mvh GK
av listner
Ska se om ja kan låna en givare idag å testa.
Annars bränsleboxen om man ska byta den vilka nummer är det man ska gå på ?
Är det dom sista tre ? det översta numret på Jetronic boxen slutar på 561 och det undre på 407?
Med vänlig hälsning Listner
av listner
Bytt impulsgivare samma fel ingen pump startar, Kan tvångsstarta genom bygling av bränslekontakten då går den
hur fint som helst. Har plockat bort tändmodulen den framme på innerskärmen kan den vaara defekt så att inte pumparna startar ? Har för mig att den bara påvärkar tändningen. Nån som vet om man kan mäta upp den?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Eftersom motorn går vid tvångskörning av reläet och på startgas så lär tändsystemet vara OK. Tändmodulen har inte med bränslepumparna att göra. Vilken färg är det på det nya pumpreläet? De sista 3 siffrorna på boxen är de mest intressanta och 561 är en LHJ 2.4 box. Anledningen till att jag tror att det kan vara boxen är att reläet får sin styrström därifrån.

Mvh GK
av listner
Pumpreläet är vitt köpte ett nytt på biltema för att testa också det vitt ingen skillnad.
Det kan inte vara något med tändningslåset då ?
Har haft bort "rosen" men vet inte riktigt hur man ska bygla för att få ström så pumparna ska starta.
Fått tips om att själva hållaren som kabelrosen sitter på kan "brinna" invändigt.
Tänkte kolla det innan man köper ny bränslebox.
Tackar för alla tips
// Listner

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]