Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MeduzaOhls
Hejsan volvo lövers! Köpte mej en 240 diesel med konvturbo och tänkte pressa mera ut ur henna. Men efter som jag är ny på diesel fronten tänkte jag höra vad som lönar sig för att få ut hästar från stackarn. Tänkte på större turbo, eller? Tack för svar!
av Arne
Ställ upp bränslet och montera i en intercooler, det är nog det enklaste sättet, det blir inte nå jättehöga effekter men 130 hk borde du få. Original med intercooler på dessa motorer gav 122 hk. Ska du ha ännu vassare så kasta ut D24:an och sätt i en VAG 2,5 TDI motor, den som sitter i 850 dieseln och tidiga V70. Dessa är billiga idag att få tag på och mycket driftsäkra. Tyvärr blir det en hel del elektrisk kabeldragning till TDI motorn.
av osla
glöm detta. det lär spruta toppar. och eftersom det verkar vara en konverterad sug motor så har du inget oljesprut under kolvarna, så det kommer gå varmt, väldigt varmt
Användarvisningsbild
av MeduzaOhls
Intercooler är instalerat. Borde man installera oljekylare med när du tycker den skulle gå varm? Eller ska ja byta till en vag? Hur kompliserat är det att byta?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Som Arne skrev blir det en hel del pul med motorsystemet, alltså det som styr motorn. Sen är ju hela tiden frågan vad bilprovningen tillåter.

Mvh GK
av osla
ic räcker inte på långa vägar på dom där skräpmotorerna. ska du ha mycket att köra med så är det mb diesel med mynä pump och storturbo som gäller. och dom håller för det också
Användarvisningsbild
av MeduzaOhls
Ja motorn har klarat sej bra i 10 år med bara intercooler. Bara att topplockspackningen gick förra månan.
av osla
packning eller spricka i topp mellan 5 och 6:an?. dom tål inte att varvas, köra så dom blir varma. ställ upp pumpen och du vill ha mer och köra med, men ställ inte upp så den börjar svartryka då svartrök betyder massa onödig värme
Användarvisningsbild
av MeduzaOhls
Någon som har positivare ställning till min fråga om hjälp?

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]