Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
har tagit loss ganska mycket från bakvagnen så man kan se och känna på alla bussningar ordentligt eftersom jag tänkte iaf byta dem. ingen känns speciellt dålig, men det är sprickbildningar i alla och vissa saknar lite gummi.
när man ska köra iväg från stopp, så gungar bilen och bakändan känns mjuk, så antar att de tär lika bra? eller tänker jag fel?

kan man byta alla utom de bakre bärarmsbussningarna utan press?

sen när man rattar på grusväg eller kör på lite halvknackig asfalt så låter det som någon sitter med en hammare och knackar lite lätt vänster bak.
eftersom bussningarna inte är tvärslut så känns det ju som en stötdämpare som låter? eller kan det vara någonting annat?

Har även kollat handbromsen och bromsok, så de ser ut att vara ok och sitta fast ordentligt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Byt samtliga bussningar, nedan finns en länk till hur du kan tillverka ett verktyg för de bakre bärarmsbussningarna. Byt även stötdämparna, duger gott med Biltemas dämpare.

Mvh GK
av TobiasVal
Mitt stag som går från bakaxeln och fram upp i karossen satt inte helt åtdraget där fram.
Då lät det som knackningar så fort man gasade o släppte gasen. Iaf på 1:an och 2:an.

testa o känn där framme. Det går ju en plåt över staget med två bultar
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag har hittat det som låter. Nedre stötdämparfästet glappar. Dämparna i övrigt känns bra. Men blir nog nya endå. Eventuellt bulten till nedre för dämparen måste bytas också.
Ska iaf ner till jobbet imorgon och pressa ut alla bussningar från bakaxeln och beställa nytt då..
Användarvisningsbild
av Frrla
När jag ändå är inne på bussningar och fått lite goda tips om åtgärder medans jag väntar på nya bussningar tänkte jag fråga,
om någon vet vad som är fel, när det slår till som ett slag med slägga under bilen vid bakaxeln nästan varje gång man gasar iväg på 1:an och svänger samtidigt?

Detta händer på min 244 GL -80, har vart under med brytspett men inte hittat någonting misstänkt. samma sak hände på min GLE ibland men inte lika högt slag, och den var ju bakaxeln helt ok på förutom att bussningarna var lite mjuka för min smak då...
OM någon vet så tänkte jag att det räcker att jag byter den felande länken på Åttian så länge. börjar bli less på bakaxlar nu, då det är tredje jag har plockat ner och sätter ihop nu i sommar....
Användarvisningsbild
av Frrla
har bytt dämpare och alla bussningar nu. satte "typ" powerflex i tvärstaget och dom 2 stagen som sitter på ovansidan bakaxeln och frammåt i chassiet.

Att byta bussningarna i bakaxeln som sitter i 2 "ögglor" behövdes inget specialverktyg utan bussningen och ögglorna är olika stora i ändarna så de går bara in åt ett håll. gäller att se upp med det för fick problem. men en verkstad hjälpte mig. så det var bara att slå i dem åt rätt håll.

vart skapligt mycket roligare att köra nu, stadigt bakparti och den går bekvämt. inga oljud eller sånt. har bara knakat till 2 gånger i början när jag körde, för ena fjädern gick inte på plats helt 100 rakt när jag satte ihop..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Risken är dock att du stukar "öronen".

Mvh GK
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]