Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleThunstrom
Tja, har en Volvo 240 från 1988 med en orginal b230f under huven.
Den har gått dåligt (hackar/går ojämt) ett tag och alltid varit svårartad när den är varm men nu vill den inte ens starta. Har bytt bränslefilter, sett till att bränslepumparna fungerar, kontrollerat att det finns gnista, bytt tändstift, bytt temperatursensorn som går till styrboxen. Men den vill ändå inte hoppa igång. Provade att montera av "bryggan" där insprutarna sitter på. Hade insprutarna fortfarande på bryggan och drog på startmotorn (förväntade mig att det skulle komma bensin ur insprutarna) men det gjorde det inte. Har bensin ända fram till insprutarna men dom vill inte släppa fram något bränsle. Vad kan det vara för fel? Lite idé torka just nu... Hjälp uppskattas mycket!
//Mvh Kalle
av Arne
Lödningarna i bränslepumpsreläet brukar strula ibland, har du provat att byta reläet? Kolla även backventilen som sitter bak bränslepumpen, om den inte är ok. så brukar detta fenomen uppstå.
av KalleThunstrom
Arne skrev:Lödningarna i bränslepumpsreläet brukar strula ibland, har du provat att byta reläet? Kolla även backventilen som sitter bak bränslepumpen, om den inte är ok. så brukar detta fenomen uppstå.
Reläet har jag bytt, glömde nämna det. Backventilen ska jag kolla!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bytte du till ett nytt relä eller ett begagnat?

Mvh GK
av KalleThunstrom
gnestakalle skrev:Bytte du till ett nytt relä eller ett begagnat?

Mvh GK
Ett nytt, men eftersom pumparna fungerar och det kommer fram bensin ända till spridarna så är det väll inte bränslepumpsreläet som är problemet? Styr den bara över bränslepumparna eller har den någon annan funktion?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du LHJetronics 2.2 eller 2.4, den intressanta skillnaden är att om du har 2.4 så skall det finnas en dosa sittande på vänster fjäderbenstorn.

Dosan för felkoder och kontrollfunktioner sitter på vänster fjäderbenstorn. Ta av locket så
ser du sex stycken hål samt en plastkabel vars plugg sitter I en hållare på locket. Dra ur
pluggen och sätt den I angivet hål.

Diagnosfunktion 3.
Slå på tändningen, lyssna efter om bränslepumparna går. Tryck in
knappen tre gånger varvid komponenterna listade nedan skall arbeta medan dioden
blinkar. Du kan antingen lyssna eller känna på komponenten.

Insprutningsventiler
Tomgångsventil (tomgångsmotor)
Kallstartsventil

Mvh GK
av KalleThunstrom
gnestakalle skrev:Har du LHJetronics 2.2 eller 2.4, den intressanta skillnaden är att om du har 2.4 så skall det finnas en dosa sittande på vänster fjäderbenstorn.

Dosan för felkoder och kontrollfunktioner sitter på vänster fjäderbenstorn. Ta av locket så
ser du sex stycken hål samt en plastkabel vars plugg sitter I en hållare på locket. Dra ur

Diagnosfunktion 3.

Insprutningsventiler
Kallstartsventil

Mvh GK
Okej, är inte helt säker men tror jag har 2.2. Ska kolla om jag har någon dosa för felkoder.
av KalleThunstrom
gnestakalle skrev:Har du LHJetronics 2.2 eller 2.4, den intressanta skillnaden är att om du har 2.4 så skall det finnas en dosa sittande på vänster fjäderbenstorn.

Diagnosfunktion 3.

Insprutningsventiler
Kallstartsventil

Mvh GK
Hade ingen dosa för felkoder under locket på fjäderbenstornet. Då har jag alltså 2.2?
av Rådlös
När du skriver "under locket" blir man lite fundersam om du tolkade rätt. Diagnosdosan sitter inte dold under något. Den är fullt synlig där pilen pekar och den ser ut som på bilden.
Bild
Det finns en annan ledtråd. Vet du var Lambdasonden sitter i din bil?
Om den sitter i slutet på grenröret, nära skarven till avgasröret, så är det en LH 2.2. Sitter den däremot långt ner under bilen, nära katalysatorn, så är det en LH 2.4.
av KalleThunstrom
Rådlös skrev:När du skriver "under locket" blir man lite fundersam om du tolkade rätt. Diagnosdosan sitter inte dold under något. Den är fullt synlig där pilen pekar och den ser ut som på bilden.
Bild
Det finns en annan ledtråd. Vet du var Lambdasonden sitter i din bil?
Om den sitter i slutet på grenröret, nära skarven till avgasröret, så är det en LH 2.2. Sitter den däremot långt ner under bilen, nära katalysatorn, så är det en LH 2.4.
Jaha okej, har ingen dosa för felkoder där heller och lambdasonden sitter som du säger i slutet på grenröret, har alltså LH 2.2. :)

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.